Edukacja i rozwój dziecka

Po co dzieciom umiejętności rachunkowe?

Opublikowano:

W dobie wszechobecnej technologii, kalkulatorów w telefonach i aplikacji do szybkiego przeliczania wielu rodziców i nauczycieli zastanawia się, czy umiejętności rachunkowe są jeszcze potrzebne. Po co dzieciom dobra znajomość tabliczki mnożenia, skoro każda odpowiedź jest na wyciągnięcie ręki w smartfonie? Okazuje się jednak, że sprawne liczenie i rozumienie zasad matematycznych to nie tylko kwestia szkolnej edukacji, ale przede wszystkim umiejętność życiowa, która ma ogromne znaczenie na wielu płaszczyznach.

Matematyka to fundament logicznego myślenia

Umiejętność liczenia i swobodnego operowania liczbami kształtuje zdolność logicznego myślenia. Dziecko, które rozumie matematyczne zależności, lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów, analizą sytuacji i podejmowaniem decyzji.

Wbrew pozorom, matematyka nie jest jedynie przedmiotem szkolnym – to język, którym opisujemy świat. Bez podstawowych umiejętności rachunkowych trudno jest np. zrozumieć zależności finansowe, oszacować koszty czy poprawnie interpretować dane. Matematyka jest obecna w codziennym życiu na każdym kroku, od prostych zakupów po planowanie domowego budżetu.

Samodzielność w podejmowaniu decyzji

Wyobraźmy sobie sytuację, w której dorosła osoba nie jest w stanie szybko oszacować, czy rabat w sklepie rzeczywiście się opłaca, lub nie potrafi przeliczyć proporcji w przepisie kulinarnym. Tego typu trudności wynikają często z zaniedbania nauki podstawowych umiejętności rachunkowych w dzieciństwie.

Dzieci, które uczą się sprawnego liczenia, stają się bardziej samodzielne i pewne siebie. Potrafią szybciej podejmować decyzje, analizować sytuację i radzić sobie w realnych warunkach, gdzie nie zawsze można sięgnąć po kalkulator.

Czy można polegać tylko na technologii?

Wielu dorosłych argumentuje, że skoro mamy dostęp do narzędzi cyfrowych, to nauka pamięciowego liczenia jest zbędna. Jednak technologia, choć bardzo pomocna, nie jest niezawodna. Smartfon może się rozładować, kalkulator może dać błędną odpowiedź w wyniku złego wpisania liczby, a internet nie zawsze jest dostępny.

Co więcej, liczenie na kalkulatorze nie rozwija myślenia matematycznego – zamiast tego, polegamy na gotowych wynikach, tracąc umiejętność ich weryfikacji. Osoby, które nie mają wprawy w liczeniu, często nawet nie zauważają błędnych wyników, co może prowadzić do poważnych konsekwencji, np. przy rozliczeniach finansowych.

Nauka rachunków a rozwój mózgu

Badania neurobiologiczne pokazują, że systematyczna praca nad umiejętnościami rachunkowymi pozytywnie wpływa na rozwój mózgu. Matematyka angażuje różne obszary mózgu, wzmacnia pamięć roboczą i zdolność koncentracji.

Regularne liczenie poprawia również kreatywność i zdolność do elastycznego myślenia – dzieci, które sprawnie operują liczbami, lepiej radzą sobie w rozwiązywaniu złożonych problemów, także w innych dziedzinach życia.

Podsumowanie

Umiejętności rachunkowe to coś więcej niż tylko szkolny obowiązek – to kluczowa kompetencja życiowa, która wpływa na logiczne myślenie, samodzielność i zdolność do rozwiązywania problemów. Warto dbać o to, aby dzieci rozwijały te umiejętności w sposób naturalny i angażujący. Gry (np. w Karty Grabowskiego), zabawy i codzienne sytuacje matematyczne sprawiają, że nauka liczenia przestaje być żmudnym obowiązkiem, a staje się ekscytującą przygodą.

dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska

Doktor nauk społecznych, byłam doktorantką prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, z którą współpracuję od ponad dekady. W sieci odbiorcy kojarzą mnie jako @pani__zuzia, autorkę projektu #20minutdlaMATEMATYKI, którego celem jest inspirowanie nauczycieli i rodziców do edukacji matematycznej najmłodszych wykorzystując codzienne sytuacje życiowe, co uważam za najbardziej skuteczne i pożyteczne życiowo. Jestem asystentem w Katedrze Pedagogiki Małego Dziecka w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. m. Grzegorzewskiej w Warszawie.

Po co dzieciom umiejętności rachunkowe?