Wakacje z matematyką - góry

obraz

Artykuł z kategorii

Matematyka wokół nas

Opublikowano:

Sezon wakacyjny w pełni więc i ja postanowiłam wyjechać – tym razem w polskie góry. Jako nauczycielka matematyki nawet podczas urlopu nie uniknęłam kontaktu z przedmiotem. 😊 Postanowiłam to wykorzystać i ułożyć dla was kilka matematycznych ciekawostek i zagadek.

Rebus na rozgrzewkę

Jak myślicie, w jakich górach byłam? Zastanówcie się – może uda wam się zgadnąć. 😊 Jeżeli nie, podpowiedź znajdziecie poniżej.

Wpisz pod każdym obrazkiem literę, którą widzisz, lub pierwszą literę obrazka, a odgadniesz gdzie byłam 😊

Możecie podjąć wyzwanie i wymyślić rebus, w którym ukryjecie zagadkę np. , gdzie jutro pójdziecie.

​​Twierdza Srebrna Góra i geometryczne kształty

Na zdjęciu powyżej widzicie widok z XVII-wiecznej twierdzy Srebrna Góra w górach Sowich. I tu mam małą zagadkę: kształt jakiej figury geometrycznej ma okienko, przez które podziwiałam widoki? Ponieważ na wyjeździe były dzieci, mogłam dalej zadawać pytania matematyczne. Pierwsze wyzwanie to, żeby młodzież dowiedziała się od przewodnika, ile lat trwała budowa twierdzy i ile metrów wysokości ma budowla oraz ilu żołnierzy ją budowało. Ćwiczyliśmy komunikację i zdobywaliśmy ciekawą wiedzę.

Talary i żołnierskie zarobki

Zwiedzając dalej zabytkową twierdzę, weszliśmy do pomieszczenia, gdzie znajdowały się gabloty z monetami którymi w tamtych czasach płacono za towary. Nazywały się talary. Wiecie, że każdy żołnierz w twierdzy otrzymywał miesięcznie 2 talary? Jak myślicie, ile wtedy mógł za to kupić? Odpowiedź znajdziecie na zdjęciu poniżej.

Czy to nie zaskakujące, że za miesiąc ciężkiej pracy szeregowy żołnierz mógł sobie pozwolić na zakup zaledwie 60 bułek? Kolejna zagadka dla was: ile zapłacilibyście dziś za te produkty? Pójdźcie do najbliższego sklepu z listą i policzcie, ile wyniosą takie zakupy.

Szacowanie odległości

Idąc dalej z przewodnikiem, mogliśmy zobaczyć wystawę broni, jakiej używano dawniej do obrony twierdzy.

Była to broń czarnoprochowa, niezbyt celna i dokładna. Jej zasięg wynosił 140 kroków. Jak myślicie, ile to metrów? Przyjmując, że jeden krok to około 0,5 metra, oszacujcie, jaki był zasięg tej broni. Zadanie dla was: wybierzcie charakterystyczny punkt w waszym otoczeniu, a następnie przejdźcie 140 kroków i zobaczcie, czy udało się prawidłowo oszacować odległość.

Kaloryczne obliczenia

Na koniec naszej wycieczki uzupełniliśmy kalorie w pobliskiej restauracji. Nie zgadniecie – tutaj też towarzyszyła nam matematyka.

Żeby zjeść taki kawałek sernika, należało wykonać zadanie.

Dane do zadania:

długość trasy od parkingu do twierdzy: 1100 m – (pod górkę 😊)

czas dojścia do twierdzy: około 20 minut

czas zejścia z twierdzy na parking: około 15 minut

liczba spalonych kalorii na 60 minut chodzenia – około 250 kcal

szacowana liczba kalorii w serniku na zdjęciu – 580 kcal

Oszacuj, ile razy należałoby dojść do twierdzy i wrócić z powrotem na parking, aby spalić zjedzony kawałek sernika. 😊

Matematyka na każdym kroku

Mam nadzieję, że widzicie, iż tak naprawdę matematyka jest z nami zawsze. Towarzyszy nam na każdym kroku, nawet podczas wakacyjnych wycieczek, co można wykorzystać jako lekarstwo na klasyczne „nudzi mi się”. Dzięki nieskomplikowanym i krótkim zagadkom możemy urozmaicić sobie i naszym bliskim letni wypoczynek, pobudzając umysł do pracy również w tym miłym i beztroskim okresie. Pokazywanie matematyki w praktyce pozwoli uczniowi lepiej zrozumieć zadania, które czekają na niego w szkole. Im więcej potrafi samodzielnie stworzyć zadań związanych z matematyką, tym lepiej rozumie treść zadań zapisanych. Sama w czwartej klasie wprowadzam lekcje, gdzie uczymy się pisać poprawnie zadania, które „da się” rozwiązać. Początki są trudne, ale z doświadczenia wiem, że im więcej uczeń poznaje matematyki w praktyce, tym lepiej ją rozumie.

Zapraszam do lektury innych wakacyjnych artykułów 😊

Matematyka na wakacjach: Wspieraj swoje dziecko w letniej nauce

  1. Tagi:

  2. #matematyka
  3. #szacowanie
  4. #rodzice
  5. #dziecko
  6. #zabawa

O autorze

Kamila Kreczmer

Kamila Kreczmer

Cześć! Mam na imię Kamila i upraszczam przekaz treści edukacyjnych. Poprzez swoją pracę sprawiam, że uczniowie rozumieją i lubią przedmioty ścisłe, a to wszystko dzięki mojej współpracy z Kartami Grabowskiego. Mam przyjemność być Certyfikowanym Trenerem Kart Grabowskiego. Ukończyłam Uniwersytet im. Adama Mickiewicza na dwóch kierunkach: fizyka ogólna oraz matematyka. Jestem czynnym nauczycielem tych dwóch przedmiotów oraz wychowawcą klasy. W moim zawodzie szczególnie interesuje mnie zastosowanie kreatywnej nauki, dlatego w mojej edukacji pojawiły się Karty Grabowskiego, które wspierają przekonanie, że matematyki można uczyć się w przyjemny i efektywny sposób. W wolnej chwili tworzę autorskie materiały edukacyjne i spędzam czas z moim psem.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora

 

Nie przegap nowych artykułów.