Karty Grabowskiego u dzieci z autyzmem

obraz

Artykuł z kategorii

Edukacja i rozwój dziecka

Opublikowano:

W pierwszym artykule przybliżyłam pojęcie autyzmu. Wiedząc już, czym on jest, jak się objawia, oraz na jakie trudności w zabawie możemy natrafić, jednocześnie szukając odpowiedniego rozwiązania. I tym niewątpliwie jest nauka przez zabawę z wykorzystaniem Kart Grabowskiego.

Fenomen Kart Grabowskiego w pracy z dziećmi z autyzmem

Karty Grabowskiego charakteryzują się przede wszystkim jasnymi, prostymi zasadami, które są niezbędne autystom. Osoby w spektrum posiadają charakterystyczne cechy zachowania, powtarzalne oraz stereotypowe, a należą do nich między innymi: opór przed zmianą szczegółów otoczenia bądź codziennego planu dnia (np. przemeblowanie pokoju, wychodzenie z domu o innej porze niż zwykle), rutyna w zachowaniu oraz konkretnych czynnościach, jak np.: chodzenie tą samą drogą do przedszkola czy szkoły, koncentracja na zainteresowaniu rozkładami jazdy, na drogach, liczbach, czy datach. Osoby autystyczne nie lubią zmian, jest im bardzo trudno się odnaleźć w nowej sytuacji, a Karty Grabowskiego zapewniają stałe, niezmienne i proste w zrozumieniu oraz wykonaniu, zasady, dzięki czemu gry sprawiają uczniom przyjemność, a oni sami czują się pewniej.

Przejrzysta szata graficzna

Ich szata graficzna jest bardzo prosta i przejrzysta, posiadająca podstawowe kolory: czarne i czerwone. Umieszczone cyfry oraz znaki na białym tle są w przypadku osób autystycznych znakomitym rozwiązaniem, gdyż dobór i liczba kolorów są dla nich bardzo sprzyjające. Co więcej, sposób ułożenia znaków został idealnie dobrany dla dzieci z autyzmem, ponieważ są one ułożone w rzędach bądź linii prostej. Nie są zatem chaotycznie rozrzucone, co z kolei mogłoby znowu zaburzyć ich spostrzeganie.

Relacje w grupie

Z racji tego, że autyści mają problemy z nawiązywaniem relacji, już na samym początku samoczynnie nawiązują relacje niewerbalne. Wiemy przecież, że autyści nie odczuwają potrzeby rozmów i kontaktów z drugą osobą, a grając w karty, nie trzeba rozmawiać. Przedstawione i zaproponowane gry przez autora angażują zatem dzieci nie tylko do nauki, ale również do nawiązywania tak bardzo ważnych i potrzebnych relacji, ponieważ żeby zagrać w jakąkolwiek grę, potrzeba minimum dwóch graczy. W ten sposób zaczynają nawiązywać mimowolnie relację z drugą osobą, chociażby dlatego, by zaproponować wspólną grę. W ten sposób już powstaje pierwsza interakcja między graczami.

Umiejętności nie tylko matematyczne

Gry i zabawy z Kartami Grabowskiego to bardzo dobry sposób na trening umiejętności matematycznych, takich jak: nauka liczenia, logicznego myślenia i mnożenia oraz dzielenia. Umiejętności, jakie nabywają dzieci podczas gier i zabaw, dają również szansę na udział w organizowanych mistrzostwach. Co za tym idzie, bardzo korzystnie wpływają na rozwój intelektualny dzieci i zdrową rywalizację między uczestnikami. Osoby, które wykorzystują karty do gry, ćwiczą i doskonalą koordynację wzrokowo - ruchową, szybkość, refleks, ale także przez cały czas manipulują kartami, a to jest niezwykle ważne wśród autystów, choć nie tylko. Wiadomo przecież, że dzieci najlepiej i najszybciej uczą się poprzez ruch i zabawę, a Karty Grabowskiego świetnie temu sprzyjają. Gry można w różny sposób modyfikować oraz zmieniać, dopasowując do potrzeb oraz umiejętności danych dzieci. Karty mają bardzo szerokie zastosowanie. Wielokrotnie spotkałam się z nowymi grami i zasadami, które zostały mi przedstawione podczas spotkań i rozmów z rodzicami moich uczniów – oni sami, a także ich dzieci byli pomysłodawcami i pokazywali, jak grać, i jakie stosują zasady, które później ja sama wykorzystuję w pracy z dziećmi.

Osobiście jestem zachwycona Kartami i w każdy możliwy sposób używam je do pracy z dziećmi, które uczęszczają na moje zajęcia. Z czystym sumieniem polecam je każdemu rodzicowi/opiekunowi oraz nauczycielom i terapeutom, którzy z całą pewnością po rozegraniu jakiejkolwiek zaproponowanej gry dostrzegą, jak wiele dobrego i rozwojowego niesie za sobą taka zabawa.


Przeczytaj również: Nauka przez zabawę w autyzmie?

  1. Tagi:

  2. #autyzm
  3. #dziecko
  4. #rodzice
  5. #wdomu
  6. #psychologia

O autorze

Kinga Kania

Kinga Kania

Ukończyłam studia z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i edukacji przedszkolnej, oligofrenopedagogikę, integrację sensoryczną oraz edukację, terapię i wspomaganie osób ze spektrum autyzmu. Ponadto ukończyłam kursy niezbędne do pracy z dziećmi. Na co dzień jestem nauczycielem-wychowawcą w szkole podstawowej nr 27 w Zabrzu i terapeutą ręki oraz diagnostą i terapeutą SI.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora

 

Nie przegap nowych artykułów.