Wysyłamy w 24 godziny (w dni robocze). Darmowa dostawa od 158 zł.

Wysyłamy w 24 godziny (w dni robocze). Darmowa dostawa od 158 zł.

Bartosz Trojanowski

Opublikowano: 14.09.2021

Karty Grabowskiego są narzędziem niezwykle elastycznym i uniwersalnym. Jednocześnie z powodzeniem można realizować założenia podstawy programowej. I mowa tu nie tylko o edukacji matematycznej. Grając Kartami Grabowskiego z łatwością, a przede wszystkim z  przyjemnością, każdy nauczyciel poprzez grę i zabawę będzie uczył i wpisywał się w obowiązujący kanon programowy. Poniżej przedstawiam przykłady i możliwości realizacji podstawy programowej w poszczególnych obszarach rozwoju.

W zakresie fizycznego obszaru rozwoju

Uczeń ma osiągnąć sprawności motoryczne i sensoryczne, tworzące umiejętność skutecznego działania i komunikacji. I tutaj polecam grę „Królowa skakanki” (Karty Grabowskiego „Tabliczka mnożenia”). W grze doskonalimy umiejętność nieprzerwanego skakania przez skakankę przy jednoczesnym treningu umiejętności mnożenia. Gracz wykonuje przeskoki przez skakankę, podając prawidłowe wyniki mnożenia widoczne na prezentowanych kartach. Gra „Kangury” (Karty Grabowskiego „Dodawanie i odejmowanie”) również kładzie nacisk na fizyczny obszar rozwoju przy silnej koncentracji i emocjach. Małą motorykę, koordynację wzrokowo-ruchową będziemy ćwiczyć, wykorzystując Bączka Matematycznego Grabowskiego.

W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju

Uczeń ma zdobyć umiejętności rozumienia swoich emocji i uczuć, panowania nad przeżywanymi emocjami, odczuwania i budowania więzi uczuciowej, w tym więzi z grupą. W praktyce każda gra, w której występuje nuta rywalizacji, uczy wygrywania i przegrywania, panowania nad emocjami. Szczególnie w tym zakresie można wykorzystać gry „Samuraj” i „Szeryf” (Karty Grabowskiego „Tabliczka mnożenia”). Gry bardzo dynamiczne, w których szybko można wygrać i szybko przegrać. Tu podkreślę uniwersalizm gier. Nie każdy musi być mistrzem tabliczki mnożenia, by wygrać, a to stanowi dodatkową motywację i zachęca dziecko do dalszej gry.

W zakresie społecznego obszaru rozwoju

Uczeń zdobywa umiejętności współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych zespołach, identyfikowania się z grupami społecznymi, oceniania własnego postępowania, przyjmowania konsekwencji swojego postępowania. Gdy skorzystamy z wersji zespołowej, gra „Manewry” (Karty Grabowskiego „Tabliczka mnożenia”) doskonale wpisuje się w taką rywalizację. Podczas rozgrywki uczniowie w zespołach muszą podejmować decyzje i brać pełną odpowiedzialność za siebie, a także za cały zespół. Doskonałym przykładem gry zespołowej jest „Wywiad” (Karty Grabowskiego „Tabliczka mnożenia”). Nauczyciel może grać z całą klasą podzieloną na grupy. Warto zaobserwować zachowania poszczególnych uczniów, zwrócić uwagę na współpracę i podział obowiązków.

W zakresie poznawczego obszaru rozwoju

Uczeń kształci umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, twórczego i krytycznego myślenia. „Król mostów” (Karty Grabowskiego „Gry logiczne”) to gra przyjemna, dość łatwa. Kładzie nacisk na logiczne i refleksyjne myślenie. Samodzielność i istotę podejmowania właściwych decyzji odnaleźć można w grze „Wędrowniczek” (Karty Grabowskiego „Gry logiczne”). Jest to doskonały przykład gry, podczas której dzieci uczą się dokonywania wyborów, odnajdywania najlepszej drogi, co przekłada się na najlepsze wyniki w grze.

Edukacje polonistyczna i środowiskowa

Większość gier powoduje wśród graczy zwiększenie skupienia, koncentrację i wzmożoną uwagę, co przekłada się na pozostałe formy edukacyjne. Nabycie umiejętności coraz dłuższego skupienia się niewątpliwie ma przełożenie na podobne działanie w edukacji środowiskowej i polonistycznej. Grając regularnie i systematycznie wydłużając czas rozgrywek, trenujemy coraz dłuższy czas koncentracji. To zapewne zmniejszy w pewnym stopniu problemy związane z zagrożeniami w obrębie trudności w nauce matematyki, dysleksji i pomoże uczniom z zespołami ADD i ADHD.

Podsumowanie

W Kartach Grabowskiego znajdziemy wiele aspektów wspomagających realizację podstawy programowej w edukacji wczesnoszkolnej. Cel, ruch, emocje, koncentracja, oczekiwanie, zapamiętywanie, koordynacja wzrokowo ruchowa, wyobraźnia i charakter – to elementy towarzyszące i wspierające pracę nauczyciela w trakcie zajęć lekcyjnych, indywidualnych, korekcyjno-kompensacyjnych, świetlicowych i wielu innych. Dla nauczycieli nie tylko edukacji wczesnoszkolnej polecamy realizację warsztatów z Kartami Grabowskiego. W ramach takich spotkań certyfikowani trenerzy wskazują wiele możliwości wykorzystania kart w różnych aspektach. Prezentują również różne wersje gier.

Pełne opisy znajdują się w instrukcjach gier.

Dla szkół mamy również dedykowaną stronę do składania zamówień z rabatem -15% oraz z możliwością faktury z terminem płatności 14 dni: https://kartygrabowskiego.pl/sklep-dla-szkol