Edukacja i rozwój dziecka

Dorośli dokształcają się w matematyce

Opublikowano:

Masz zaległości w matematyce? Nic nie szkodzi! Zawsze można je nadrobić. W Australii coraz częściej dorośli podchodzą do doszkalających kursów, które pozwolą im opanować ułamki zwykłe, dziesiętne czy chociażby tabliczkę mnożenia.

Problem z matematyką może wpłynąć na przyszłe życie

Już od kilku lat w Australii zwraca się uwagę na istotność matematyki i jej wpływ na przyszłe życie zawodowe uczniów. W niedawnym raporcie ze stycznia 2016 roku, opublikowanym przy współpracy z ponad 750 000 pracodawców pokazano, że słabe umiejętności pracowników m.in. w zakresie liczenia mają wpływ na funkcjonowanie firm.

Nigdy nie jest za późno na nadrobienie zaległości

W australijskich instytucjach kształcących dorosłych TAFE (technical and further education), można zapisać się na kurs o różnej tematyce, np. biznes, finanse, turystyka, inżynieria czy nowoczesne technologie. Każdy z kursów zakończony jest egzaminem, sprawdzającym nabyte umiejętności. W zależności od osiąganych wyników – można zdobyć certyfikat AQF (Australian Qualifications Framework). Jest to narodowy program, który precyzuje stopnie przyznawanych certyfikatów.

Popularność kursów TAFE wciąż rośnie. W 2009 roku około 520 000 zapisało się na kursy. 4 lata później – było to już 570 000. Z roku na rok zwiększa się również procent osób, które ukończyły kursy zdobyciem narodowego certyfikatu.

Zawsze musiałem nadążać za tymi najlepszymi

John Cawse, 24-latek niedawno rozpoczął kurs TAFE, który skupia się na podstawowych zagadnieniach matematycznych, m.in. na ułamkach i tabliczce mnożenia. John zaprzestał edukację w wieku 15 lat i zaczął pracę. Jednak zauważył, że dla dalszego rozwoju zawodowego przydadzą mu się matematyczne fundamenty.

„Zawsze miałem problem z matematyką w szkole. Musiałem nadążać za najlepszymi w klasie. Tutaj jestem z własnego wyboru. Jestem zmotywowany i skupiony.” – mówi John.

„Nie lubię matematyki” – czyli zdanie akceptowalne

Janine McIntosh, menadżer instytut Australian Mathematical Sciences przedstawia jedną z przyczyn niepowodzeń w matematyce:

„Wydaje się, że zdanie – nie jestem dobry z matematyki – jest w pełni akceptowalne. Jest pewna tolerancja dla bycia słabszym z matematyki. Nie powiedziałbyś tak jednak na temat krykieta [drugi sport narodowy Australii – po futbolu amerykańskim], pływania, angielskiego czy umiejętności czytania”.

Dodaje również, że około 30% nauczycieli szkół średnich nie miało odpowiednich kompetencji do nauczania swoich przedmiotów.

„Uczniowie mogą być siedem lat w szkole podstawowej i sześć lat w szkole średniej z nauczycielami, którzy nie potrafią pokazać matematyki jako rzeczy przydatnej w życiu. Dzieci więc nie będą do niej dobrze nastawione”.

Problemy w codziennym życiu

Dave Tout, prowadzący wiele kursów matematycznych, przedstawia ciekawą motywację niektórych dorosłych uczniów. Zapisują się na kursy, bo nie radzą sobie z codziennym życiem i finansami. Wielu nowych rodziców ma problem z wymierzeniem dawki leku, gotowaniem czy dietą.

Wielu dorosłych jest w stanie ukończyć kursy z materiałem przeznaczonym na 4 lata nauki w szkole, nawet w pół roku.

„Dzieje się tak, ponieważ są zmotywowani i widzą cel w uczeniu się matematyki. Angażują się w przerabianie materiału. Jeśli udałoby nam się zrobić więcej w szkole średniej, mielibyśmy znacznie więcej uczniów zdających sobie sprawę z przydatności matematyki” – dodaje Dave Tout.

Matematyka jest ważna

Widać, że debata w Australii nad istotnością m.in. matematyki dociera do coraz szerszego grona osób. Zdają sobie sprawę, że mogą np. zdobyć lepszą pracę i decydują się na dokształcanie i nadrabianie zaległości. Nigdy nie jest za późno.

Zapewne w zdecydowanej większości przypadków osoby nielubiące matematyki – nie miały okazji poznać jej fajnych stron. Dlatego bardzo dużo zależy, nie tylko od nauczycieli, ale również od rodziców. Już od najmłodszych lat możemy pokazywać dziecku matematykę w formie zabawy. Od tego się zaczyna.

Źródła:

"What is the aqf?", Australian Qualifications Framework.

TAFE, dane statystyczne.

TAFE, Wikipedia.

"Adults count the cost of poor maths skills", The Age.

Mateusz Grabowski

Można powiedzieć, że prawie całe swoje życia gra w karty :) Współtwórca marki założonej w latach 90 przez swojego ojca, Andrzeja Grabowskiego. Wychował się na Kartach Grabowskiego. Dzisiaj zarządza firmą i odpowiada za generowanie nowych pomysłów i nakreślania dalszych kierunków działania. Uwielbia pracę z ludźmi. Twórca kanału na Youtubie i podcastu na Spotify "Karty Na Stół - Mateusz Grabowski". W programie Karty Na Stół opowiada o tym, jak z sukcesem rozwijać własną firmę i mieć przy tym dużo czasu dla rodziny.