Nie jestem dobry z matematyki
Jak często każdy z nas słyszał to zdanie w swoim otoczeniu? Często wypowiadane zarówno przez dzieci, jak i dorosłych. Jeśli rodzic będzie często je powtarzał – dla dziecka wyda się to zupełnie normalne. I tak pierwsze problemy pojawiają się w szkole podstawowej, potem dalsza ich część jest w gimnazjum. Coraz więcej materiału, nowe tematy, z którymi dziecko sobie nie radzi.
Niektórzy do tego przywykają i nie szukają rozwiązania. Matematyka staje się maratonem, którego nie da się ukończyć. A częstym problemem nie jest nieumiejętność dzieci z poradzeniem sobie z matematycznymi zagadnieniami, tylko właśnie brak fundamentów. Ważne jest dobre przygotowanie.
Dodawanie i odejmowanie oraz tabliczka mnożenia – czyli matematyczne fundamenty
Jednymi z podstawowych fundamentów w edukacji matematycznej dziecka są: dodawanie i odejmowanie oraz tabliczka mnożenia. Warto zadbać, aby zbudować je u dziecka odpowiednio wcześnie, żeby potem nie nałożyły się na nie kolejne zagadnienia matematyczne, wymagające płynnego dodawania czy mnożenia.
Kiedy więc zacząć budować fundamenty?
Fundamenty matematyczne możemy budować u dziecka już od najmłodszych lat. Wymyślamy proste matematyczne historyjki już kiedy dziecko ma np. 3 latka. Kiedy ma 4 latka możemy już ćwiczyć podstawowe liczebniki, zachęcać dziecko do liczenia przedmiotów na stole. Pokazujemy, że matematyka jest wokół nas – w domu czy na spacerze. Przychodzi czas na ćwiczenia dodawania i odejmowania, a potem tabliczki mnożenia.
Ćwiczenia nie mogą być nudne
Ćwiczenia rachunkowe powinny być dla dziecka atrakcyjne. Jeśli będą nudne, dziecko będzie mało interesowało się matematyką. Bardzo dobre rezultaty osiąga się, gdy dzieci uczą się w trakcie gier z kartami Grabowskiego. Są tak pochłonięte grą, że zapominają o zmęczeniu. Motywują się, żeby liczyć coraz sprawniej. Szybko przechodzą więc na rachunek pamięciowy.
Dobrym połączeniem budowania podstawowych matematycznych fundamentów u dzieci są karty matematyczne Grabowskiego: Dodawanie i odejmowanie oraz Tabliczka mnożenia. Na początek ćwiczymy dodawanie i odejmowanie i dopiero kiedy dziecko ma je opanowane, potrafi przekraczać próg dziesiątkowy – możemy przejść do nauki tabliczki mnożenia.
Dodawanie i odejmowanie
Z kartami na dodawanie i odejmowanie możemy rozegrać 19 gier. Do części z nich użyjemy kart dużych z wartościami od 0 do 10. Przy innych – wykorzystamy karty „dżokery” z niewiadomą „X” oraz karty małe – z matematycznymi znakami.
Zaczynamy od gier prostych np. Rozsypanka. Dzieci dobierają w niej dwie karty, tak aby suma wartości liczb na nich była równa 10. Później przechodzimy do gier trudniejszych, jak Jubiler, Kasjer, czy Rodzynek. Co ważne – przy praktycznie każdej grze możemy zmieniać zakres dodawania i odejmowania, które chcemy dziecko nauczyć. Możemy najpierw ćwiczyć dodawanie do 10, potem do 11, 12, a nawet 20.
Z kartami „Dodawanie i odejmowanie” możemy układać i rozwiązywać z dzieckiem równania i nierówności. Układamy na przykład równanie 3 + x = 7 i dziecko podaje odpowiedź ustną, albo szuka wśród talii kart „4” i kładzie ją na miejscu „x”.
Innym sposobem układania równań i nierówności jest pozostawienie pustego miejsca na kartę i szukanie w talii karty, przy której równość będzie spełniona.
Szczegółowe informacje o kartach oraz opisy gier znajdują się w książce „Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność dodawania i odejmowanie liczb”. Książka dołączana jest do zestawu z kartami.
Karty „Dodawanie i odejmowanie” możemy również wykorzystać do wielu gier opisanych w książkach do kart „Tabliczka mnożenia”. Ich nazwy oraz strony, gdzie można je znaleźć, zaprezentowane są w książce.
Tabliczka mnożenia
Do dyspozycji mamy 55 kart czarnych z przykładami mnożenia oraz 55 kart czerwonych – z wynikami. Z kartami Grabowskiego „Tabliczka mnożenia” można rozegrać łącznie 77 gier.
Wiele gier ma elementy podobne jak w tradycyjnych grach karcianych: wybieramy prowadzącego rozdanie, tasujemy karty i rozdajemy karty każdemu z graczy.
Na początku rozgrywek z kartami wybieramy zakres tabliczki mnożenia jaki chcemy ćwiczyć. Możemy wybrać kart z tabliczką mnożenia do 30, 50 i z biegiem czasu zwiększać jej zakres. Dobieramy karty w pary, przechodzimy później do gier prostych np. Szczęściarz czy Kumpel. Wśród wszystkich propozycji znajdziemy gry spokojne, dynamiczne, strategiczne, planszowe i wiele innych.
- Wszystkie propozycje opisane są w książkach:
- „Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia część I” – dołączona do zestawu z kartami
- „Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia część II” – książka dodatkowo do kupienia.
Zobacz 5 najczęściej zadawanych pytań o karty Grabowskiego „Tabliczka mnożenia”
Karty Grabowskiego to coś więcej niż matematyka
Karty Grabowskiego nie tylko uczą tabliczki mnożenia czy dodawania i odejmowania – rozwijają dziecko emocjonalnie (uczucie wygranej i jak poradzić sobie z porażką). Pokazują poza tym dziecku wiele zagadnień – ze znanych bajek (Kopciuszek, Smurfy), z otaczającego świata (ZOO, Rybacy, Sumo, Rajd samochodowy) oraz poważniejszych tematów, które dotyczą świata dorosłych. Dzieci mogą dowiedzieć się np. czym są papiery wartościowe – na przykładzie gry Giełda z tabliczką mnożenia. Albo jak wygląda Licytacja. Rozwijają swój dziecięcy świat oraz poznają obyczaje dorosłych.
Zapraszamy rodziców i dzieci do rozpoczęcia przygody z naszymi kartami!