Opublikowano: 27.04.2016

Poważna rola mobilizuje dzieci

Mateusz Grabowski


Jak zachęcić dziecko do matematyki? Jest na to wiele sposób, np. gry planszowe czy karciane. Dziś opiszemy, dlaczego warto wprowadzić dodatkowy element w edukacji matematycznej dziecka. A mianowicie – przyznawanie ról. Dzieci bardzo lubią, kiedy mogą przyjmować różne role i być prowadzącym, sędzią, nauczycielem czy egzaminatorem.


Prowadzący


Pierwszy przykład odnosi się do gier karcianych z kartami Grabowskiego. Najczęściej przed rozpoczęciem rozgrywki – wyznaczamy prowadzącego. Ma on różne zadania, w zależności od gry m.in rozdaje grającym po jednej karcie i układa liczbę przygotowanych kart na środku stołu. W niektórych grach prowadzący ma już bardziej specjalistyczną rolę. Może on być np. krupierem w grze „Bingo”. Dzieci, będąc prowadzącym grę mają więc wiele różnych zadań, od których zależy przebieg rozgrywki.


Sędzia


Zorganizowaliśmy 12 Mistrzostw Polski w Tabliczce Mnożenia. Przy każdej edycji Mistrzostw rola sędziów przypadała uczniom gimnazjum czy liceum. Był to dla nich sprawdzian swoich umiejętności organizacyjnych. Każda osoba podchodziła do swoich zadań bardzo poważnie. Żeby sędziować, trzeba było przejść krótkie szkolenie, aby sprawnie przeprowadzać daną grę. Sędzia sprawował piecze nad przebiegiem rozgrywki. W tzw. „sytuacjach stykowych” – gry np. dwóch graczy odpowiedziało mniej więcej w takiej samej chwili na kartę czarną z przykładem mnożenia – podejmował on decyzję, który z graczy odpowiedział pierwszy.


Nauczyciel


Pisaliśmy wcześniej o ciekawym projekcie edukacyjnym ze Szkocji, w którym przez 2 lata dzieci w wieku 7-12 lat uczyły się nawzajem – m.in. matematyki i czytania. Prowadzący projekt wypowiedzieli się bardzo pozytywnie nie tylko na temat poprawy umiejętności dzieci, ale również na aspekcie przyjmowania roli nauczyciela. Najczęściej tworzono pary uczniów, z których jeden był starszy i stawał się dla młodszego korepetytorem i nauczycielem. Ta poważna rola bardzo ich mobilizowała.


Egzaminator


Od 2011 roku organizujemy Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Głównym założeniem akcji jest przeprowadzanie krótkich egzaminów z tabliczki mnożenia przez młodszych uczniów. Przepytują oni starszych kolegów oraz osoby dorosłe. Nauczyciele z wielu stron świata – Polski, Rosji, Kolumbii czy USA – podkreślają pozytywny wpływ przyznawania takiej roli dzieciom. Czują się przy tym „dorosłe” i odpowiedzialne za wykonanie działania.


Przyznawaj dziecku role


Przyznawanie roli dzieciom sprawdza się i może być ogromną motywacją do dalszego rozwoju i nauki. Dzieci mają przy tym określone zadania, często są bardzo skupione, żeby jak najlepiej się z nich wywiązać. I przede wszystkim – jaka jest satysfakcja z odgrywanej roli! Matematyka przy takiej otoczce z pewnością będzie kojarzyła się z zabawą. Pamiętajmy o tym, bawiąc się matematyką w domu z naszym dzieckiem.

Karty matematyczne Grabowskiego