Opublikowano: 24.02.2016

Dzieci uczą dzieci, czyli
ciekawy projekt ze Szkocji


7 – i 8-latki wzajemnie uczące się czytania i matematyki? Na taki pomysł wpadli uczeni ze szkockiego Durham University. Wprowadzili oni niecodzienny projekt w 129 szkołach podstawowych w Szkocji. Dzieci poświęcały 20 minut tygodniowo na wzajemną naukę. Program trwał 2 lata. Jakie były efekty?


Łatwy do wprowadzenia program


Przede wszystkim projekt udało się wdrożyć bardzo łatwo. Wzajemne korepetycje dzieci mogą być dobrym sposobem na uzupełnienie pracy nauczycieli. Zwiększone umiejętności uczniów, jako efekt wzajemnego nauczania, stanowiły równowartość około trzech miesięcy postępu zarówno w matematyce i czytaniu. Warto dodać, że wprowadzenie programu nie było zbyt kosztowne.


Jak wyglądały wzajemne korepetycje?


Korepetycje odbywały się w parach. Najczęściej dwójka dzieci była na różnym poziomie nauczania i w różnym wieku. Wzajemne nauczenie dzieci było szczególnie efektywne wśród dzieci o różnicy wieku 2 lat.

W zadaniach związanych z czytaniem, uczniowie wybierali książki i wzajemnie sobie czytali. Starszy uczeń poprawiał młodszego, jeśli widział błędy. Z kolei w zagadnieniach matematycznych, wzajemne korepetycje, miały 8 etapów dyskusji, był m.in. czas na pytania i podsumowanie. Każda osoba znała swoją rolę przy danym ćwiczeniu.


Obustronne korzyści


„Kosztowne programy nauczania nie zawsze mają duży wpływ na nauczenie. Program wzajemnego nauczania dzieci wymaga pewnego wysiłku organizacyjnego i przećwiczenia, ale generalnie jego wdrożenie nie wymaga żadnego drogiego sprzętu”. – wyjaśnia profesor Peter Tymms, Durham University, współprowadzący badanie.

„Program pokazał, że schemat wzajemnego nauczania może być wprowadzono na całym świecie. Starsi uczniowie zwiększali swoją wiedzę i umiejętności przez to, że byli nauczycielami. Z kolei młodsi uczniowie czerpali z wiedzy starszych.” – dodaje profesor Peter Tymms.


Różny czas nauczania


Podczas programu próbowano różnych sesji. Od bardzo intensywnych (3 sesje 20-minutowe w tygodniu) bo lżejsze (20 minut tygodniowo). W projekcie wzięły udział dzieci w wieku 7-12 lat. Przed jego rozpoczęciem przystąpili do testu sprawdzającego ich umiejętności. Na koniec 2-letniego projektu ponownie sprawdzili swoją wiedzę. Test dał odpowiedź m.in. na temat umiejętności matematycznych, czytania czy słownictwa. Szczególnie pozytywny wpływ na wyniki miało wzajemne nauczanie dzieci w różnym wieku.

Zdecydowana większość, bo 92% nauczycieli, którzy wzięli udział w projekcie – oceniło go bardzo dobrze.


Zaangażujmy rodzeństwo


Badanie przeprowadzone w Szkocji może być inspiracją dla nauczycieli oraz rodziców. Jeśli mamy np. dwójkę dzieci – spróbujmy zachęcić ich do wspólnej nauki. Jak pokazało badanie – poświęcanie nawet 20 minut tygodniowo na wzajemne nauczanie – może przynieść pozytywne efekty. Ważna jest jednak regularność.


Źródło:

"Primary schoolchildren can be great tutors", ScienceDaily.

Photo Credit: neonzu1 Flickr via Compfight cc
Karty matematyczne Grabowskiego