Jak Karty Grabowskiego wpływają na rozwój matematyczny 5-latków? Przebieg i wyniki eksperymentu
Zapraszam do śledzenia dalszych losów pięciomiesięcznego eksperymentu przeprowadzonego na grupie 5-latków. Opowiem, skąd się wzięły tak imponujące wyniki, o których mogliście się dowiedzieć z poprzedniego artykułu. Koniec trzymania w niepewności!
Pszczółki i Słoneczka. Nie obraz łąki a dwóch grup przedszkolnych biorących udział w eksperymencie
Zaczniemy od przedstawienia naszych bohaterów, czyli 5-latków uczęszczających do dwóch grup przedszkolnych w jednej placówce, Pszczółek i Słoneczek. Pszczółki zostały wytypowane na grupę eksperymentalną. To oneuczestniczylły w zajęciach z Kartami Grabowskiego. Słoneczka stały się grupą kontrolną, która szła tradycyjnym tokiem nauczania. Każda grupa składała się z dwadzieściorga przedszkolaków (jedenastu chłopców oraz czternastu dziewczynek).
Z jakiego punktu startujemy, czyli jak poznać poziom wiedzy matematycznej badanych 5-latków
Aby przekonać się, z jakiego poziomu zaczynamy, przygotowałam autorski test badający umiejętności matematyczne przedszkolaków (dzieci 5-letnich). Został on wykonany przed rozpoczęciem stymulacji Kartami Grabowskiego, czyli stał się pretestem. Składał się z 31 zadań sprawdzających umiejętność:
· orientacji w przestrzeni (zadania nr 1–4),
· dostrzegania oraz kontynuowania rytmów (zadania nr 5–6),
· myślenia przyczynowo-skutkowego (zadania nr 7–8),
· dostrzegania roli ostatniego liczebnika (zadanie nr 9),
· przeliczania (zadania nr 10–12),
· ustalania równoliczności zbiorów (zadania nr 13–14),
· posługiwania się liczebnikami porządkowymi (zadania nr 15–16),
· rachowania (zadania nr 17–19),
· klasyfikowania (zadania nr 20–21),
· mierzenia długości (zadania nr 22–23),
· z obszaru intuicji geometrycznej (zadania nr 24–25),
· rozpoznawania znaku graficznego liczby (zadania nr 26–27),
· ustalania kolejności liczb (zadanie nr 28),
· rozpoznawania znaków matematycznych (zadania nr 29–31).
Tab.1. Test badający umiejętności matematyczne dzieci 5-letnich.
Źródło: opracowanie własne.
3, 2, 1 … Start! Karty Grabowskiego idą w ruch
Wiedząc już, na czym stoimy (a dokładniej na jakim poziomie) – możemy przejść do sedna eksperymentu, czyli zabaw z Kartami Grabowskiego. Starałam się wybierać różnorodne gry pod względem rozwijanych umiejętności jak i fabuły, która to najbardziej motywowała przedszkolaki. Obserwowałam zainteresowanie dzieci zajęciami podczas tłumaczenia zasad a także ich zaangażowanie już w trakcie grania.
Tak oto doszłam do wniosków, że największym zainteresowaniem cieszyły się zabawy z Bączkiem Matematycznym (szczególnie Kowboj) oraz gry karciane takie jak: Święty Mikołaj, Jubiler, Czary-mary, Tarzan czy też Ciuciubabka. Przedszkolaki chętnie brały udział w organizowanych grach i zabawach, wyrażały swoje zaciekawienie a także entuzjazm. Z niecierpliwością oczekiwały na swoją kolej oraz na kolejne zajęcia z użyciem Kart Grabowskiego i Bączka Matematycznego.
Pomiar efektów: Wyniki posttestu w obu grupach
Po zakończeniu etapu zabaw i gier przyszedł czas na ponowne wykonanie wyżej już opisanego testu. Teraz przybiera on formę posttestu, sprawdzającego poziom wiedzy po przeprowadzonym eksperymencie. Pszczółki (grupa eksperymentalna) jak i Słoneczka (grupa kontrolna) powtórnie wykonały wszystkie zadania, ukazując nam w ten sposób zróżnicowane wyniki. Minęło prawie pół roku od poprzedniego badania, więc dzieci z obu grup zdążyły udoskonalić swoje umiejętności matematyczne. Jednak jak wiemy z poprzedniego artykułu, w grupie eksperymentalnej wzrost ten był dużo bardziej zauważalny. Pozostaje się zastanowić: które obszary rozwinęły się w znaczącym stopniu? Czy były jakieś umiejętności, które pozostały na tym samym poziomie, a może nastąpił regres? Na te pytania zostanie udzielona odpowiedź w kolejnej części.
Afrodyta Szukalska
Nauczycielka wychowania przedszkolnego, terapeutka wczesnego wspomagania rozwoju. Prywatnie rozwija się w nowej roli – mamy. Na każdej płaszczyźnie stara się wykorzystywać kreatywne rozwiązania pomocne maluchom w zdobywaniu nowych umiejętności. Szczególną uwagę poświęca edukacji matematycznej najmłodszych – bierze udział w różnorodnych projektach oraz poszukuje ciekawych metod nauczania.
Autorka profilu Twórczo Sówki, na którym można znaleźć garść inspiracji i gotowych pomocy dydaktycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym.