Opublikowano: 17.03.2016

Zajęcia z filozofii – czyli
jak dyskusja wpływa na rozwój dzieci


Dzięki dyskusji rozwijamy się. Z takiego założenia wyszli uczeni z Durham University ze Szkocji, którzy wprowadzili niecodzienne zajęcia z filozofii w 48 szkołach podstawowych w Anglii. Jak dyskusja na różne tematy wpłynęła na dzieci?


Roczny projekt


Zajęcia filozoficzne zostały wprowadzone na rok i uczęszczało na nie ponad 3 000 uczniów. Dzieci wyrażały swoje myśli na przeróżne tematy – prawda, sprawiedliwość czy dokuczanie między rówieśnikami. Tworzyły one swoisty klub dyskusyjny, którego moderatorem był nauczyciel – specjalnie do tego przeszkolony.


Lepsze wyniki w matematyce


Co ciekawe – zauważono, że zajęcia z filozofii wpłynęły na poprawę wyników uczniów, m.in. w matematyce. Dlaczego? Stephen Gorard, profesor prowadzący badanie, stwierdził, że taki efekt mógł powstać dzięki otwartej dyskusji w klasie. Angażowała ona dzieci i sprawiła, że bardziej polubiły one szkołę.


Większa pewność siebie


Zalet takich zajęć jest znacznie więcej. Przede wszystkim zarówno nauczyciele, jak i uczniowie – dzięki temu projektowi – czuli się bardziej swobodne w klasie. Uczniowie zyskali pewność siebie, chętniej się wypowiadali. Nauczyli się cierpliwości, samooceny i słuchania innych. Nauczyciele biorący udział w zajęciach zwrócili uwagę na jeszcze jedną rzecz – dyskusja w klasie zachęciła uczniów do zadawania większej liczby pytań na lekcjach.


Codzienne lekcje


Zajęcia z filozofii były przeprowadzane według określonego schematu. Nauczyciele zachęcali dzieci do poruszania różnych tematów i przyniosło to pozytywny skutek. Prowadzący badania rekomendują, żeby taki sposób komunikacji z uczniami wprowadzić na wszystkich zajęciach w szkole. Wprowadzenie takiego programu komunikacji w szkołach nie wymaga dużych nakładów finansowych, a może być bardzo efektywne.


Zachęcajmy dzieci do dyskusji


Jak pokazały zajęcia z filozofii w Anglii – im więcej dzieci będą miały okazji do konfrontowania własnych myśli – tym lepiej. Dlatego zachęcajmy nasze dzieci do dyskusji i wyrażania własnych myśli. Każda taka rozmowa będzie dla nich małym krokiem ku rozwojowi.

Badanie zorganizowała szkocka uczelnia Durham University, której inne badanie o korepetycjach między rówieśnikami opisaliśmy wcześniej na naszym blogu.


Źródło:

"Philosophical discussions boost pupils' maths and literacy progress, study finds", The Guardian.

Photo Credit: Gabba Gabba Hey! Flickr via Compfight cc
Karty matematyczne Grabowskiego