Gramy Kartami Grabowskiego
Dodawanie i odejmowanie oraz Gry logiczne
- Liczba graczy - 2-3
- Czas gry - ok 5 minut na jedną rozgrywkę
- Liczba rozgrywek - ustalona przed grą, np. 6
- Co potrzebujemy
- Z talii Kart Grabowskiego Dodawanie i odejmowanie:
- wszystkie karty duże bez jokerów.
- Z talii Kart Grabowskiego Gry logiczne:
- karty w dwóch lub trzech kolorach (dla każdego gracza inny kolor) oraz
- patyczki do liczenia punktów.
- Z talii Kart Grabowskiego Dodawanie i odejmowanie:
- Zasady w pigułce - Zabawa opiera się na zasadach gry "Kółko i krzyżyk". Z kart z liczbami od 1 do 20 układamy planszę do gry. Pozostałe karty układamy w stosie zakrytym. Gracze na zmianę biorą 3 karty ze stosu, odrzucają jedną z nich lub zostawiają wszystkie trzy, a następnie - kartą w swoim kolorze (z zestawu "Gry logiczne") - zakrywają pole z liczbą będącą sumą pozostawionych kart. Gracze mogą zajmować pola wcześniej zajęte przez przeciwnika! Zwycięża ten, kto jako pierwszy ułoży linię: poziomo, pionowo lub po przekątnej.
- Inne warianty - Opis gry dotyczy wariantu podstawowego - z dodawaniem. W wariancie trudniejszym - będziemy dodawać, odejmować a nawet mnożyć i dzielić.
- Co ćwiczymy - Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekraczaniem progu dziesiątkowego, logiczne myślenie i spostrzegawczość.
Przygotowanie gry
1. Każdy gracz wybiera dla siebie kolor kart z zestawu Gry logiczne. U nas gracz nr 1 gra kartami niebieskim, a gracz nr 2 - kartami czerwonymi.
2. Z Kart "Dodawanie i odejmowanie" wybieramy zestaw karty z liczbami od 1 do 20 i układamy z nich planszę, taką jak na zdjęciu poniżej.
3. Pozostałe karty z liczbami tasujemy i kładziemy zakryte przed planszą.
4. Obok planszy układamy stos kart niebieskich (karty gracza 1) i stos kart czerwonych (karty gracza 2).
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/e6ddfd7785f7f6dd4231a3034766b6251c8dc6ed-700x467.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Przebieg gry
1. Gracz nr 1 bierze ze stosu zakrytego 3 kolejne karty.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/cb688d4bee54a2a41496cebc27420693a0cf096a-700x467.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/fe46e56547319f59e2f1e33a8f1721feae8971dc-700x467.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Teraz gracz podejmuje decyzję: zostawia 3 karty lub 1 kartę odrzuca.
Suma pozostawionych kart wskazuje kartę, którą gracz będzie mógł zakryć na planszy.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/4b0c714c661e460c65895bb6bd453cd6cd503a4e-700x467.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Na koniec ruchu wylosowane karty odkładamy na bok.
3. Teraz ruch należy do gracza 2: postępuje on tak samo jak gracz nr 1, z tym że na planszy układa kartę w swoim kolorze (czerwonym).
4. Jeżeli w stosie zakrytym zabraknie kart, wówczas tasujemy karty wcześniej wykorzystane i gramy dalej.
5. W grze obowiązuje dodatkowa zasada: można zakrywać karty przeciwnika!
...i tak właśnie postąpił gracz nr 1.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/438f280035ba7bfbefafb9eea4c6711378e7c867-700x467.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/b1669076e9b40fa99b1faeb0370bbffe1f8e6e8b-700x467.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/ea4881b2ee031082f0ee3aced8eae6c404490881-700x467.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
6. Gra kończy się gdy:
- jeden z graczy ułoży 3 karty w swoim kolorze w jednej linii: poziomej, pionowej lub po przekątnej. Karty muszą leżeć obok siebie (np. zakrycie kart "1", "2" i "5" nie daje nam zwycięstwa);
- lub gdy gracze ułożyli wszystkie swoje karty na planszy (mamy wówczas remis).
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/b10a34b3caab9d3f39897a53039c6fb541e25998-700x467.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
7. Gracz, który pierwszy ułożył linie, otrzymuje 1 punkt (1 patyczek żółty). Rozpoczynamy nową rozgrywkę - tym razem rozpoczyna gracz nr 2.
Wariant trudniejszy - z dodawanie i odejmowaniem
Każdy gracz w swojej kolejce ruchu pobiera ze stosu zakrytego po 3 karty:
- z 3 kart gracz układa dowolne działanie z wykorzystaniem dodawanie i odejmowania (można ustalić, że również mnożenia i dzielenia). Wynik działania wskazuję kartę, którą można zakryć.
- gracz musi wykorzystać wszystkie 3 karty (w wariancie z dodawaniem mógł jedną kartę odrzucić).
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/5d71a55ae2e200dbc833493ed999a749aee5d099-700x467.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/d3da492c3809c8a167df5dfd9471f52cb30118a2-700x467.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)