Kółko i krzyżyk z dodawaniem i odejmowaniem

obraz

Artykuł z kategorii

Nasze produkty

Opublikowano:

Dzisiaj znana gra „Kółko i krzyżyk” w nowej odsłonie. Będziemy dodawać, odejmować i starać się ułożyć 3 karty w swoim kolorze w jednej linii. Jeżeli wykażemy się spostrzegawczością, możemy pokrzyżować plany przeciwnika, zajmując jego pole! A wszystko to na karcianej planszy zbudowanej z kart „Dodawanie i odejmowanie”.

Gramy Kartami Grabowskiego
Dodawanie i odejmowanie oraz Gry logiczne

  • Liczba graczy - 2-3
  • Czas gry - ok 5 minut na jedną rozgrywkę
  • Liczba rozgrywek - ustalona przed grą, np. 6
  • Co potrzebujemy
  • Zasady w pigułce - Zabawa opiera się na zasadach gry "Kółko i krzyżyk". Z kart z liczbami od 1 do 20 układamy planszę do gry. Pozostałe karty układamy w stosie zakrytym. Gracze na zmianę biorą 3 karty ze stosu, odrzucają jedną z nich lub zostawiają wszystkie trzy, a następnie - kartą w swoim kolorze (z zestawu "Gry logiczne") - zakrywają pole z liczbą będącą sumą pozostawionych kart. Gracze mogą zajmować pola wcześniej zajęte przez przeciwnika! Zwycięża ten, kto jako pierwszy ułoży linię: poziomo, pionowo lub po przekątnej.
  • Inne warianty - Opis gry dotyczy wariantu podstawowego - z dodawaniem. W wariancie trudniejszym - będziemy dodawać, odejmować a nawet mnożyć i dzielić.
  • Co ćwiczymy - Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekraczaniem progu dziesiątkowego, logiczne myślenie i spostrzegawczość.

Przygotowanie gry

1. Każdy gracz wybiera dla siebie kolor kart z zestawu Gry logiczne. U nas gracz nr 1 gra kartami niebieskim, a gracz nr 2 - kartami czerwonymi.

2. Z Kart "Dodawanie i odejmowanie" wybieramy zestaw karty z liczbami od 1 do 20 i układamy z nich planszę, taką jak na zdjęciu poniżej.

3. Pozostałe karty z liczbami tasujemy i kładziemy zakryte przed planszą.

4. Obok planszy układamy stos kart niebieskich (karty gracza 1) i stos kart czerwonych (karty gracza 2).

Przebieg gry

1. Gracz nr 1 bierze ze stosu zakrytego 3 kolejne karty.

Teraz gracz podejmuje decyzję: zostawia 3 karty lub 1 kartę odrzuca.

Suma pozostawionych kart wskazuje kartę, którą gracz będzie mógł zakryć na planszy.

W naszej rozgrywce gracz nr 1 zdecydowal się odrzucić kartę "9" i kartą w kolorze niebieskim zakrywa kartę "3" (bo 1+2=3).

Na koniec ruchu wylosowane karty odkładamy na bok.

3. Teraz ruch należy do gracza 2: postępuje on tak samo jak gracz nr 1, z tym że na planszy układa kartę w swoim kolorze (czerwonym).

4. Jeżeli w stosie zakrytym zabraknie kart, wówczas tasujemy karty wcześniej wykorzystane i gramy dalej.

5. W grze obowiązuje dodatkowa zasada: można zakrywać karty przeciwnika!

...i tak właśnie postąpił gracz nr 1.

6. Gra kończy się gdy:

  • jeden z graczy ułoży 3 karty w swoim kolorze w jednej linii: poziomej, pionowej lub po przekątnej. Karty muszą leżeć obok siebie (np. zakrycie kart "1", "2" i "5" nie daje nam zwycięstwa);
  • lub gdy gracze ułożyli wszystkie swoje karty na planszy (mamy wówczas remis).
To ostatni ruch gracza nr 1 prowadzący do jego zwycięstwa (linia po przekątnej - "4", "8" i "12").

7. Gracz, który pierwszy ułożył linie, otrzymuje 1 punkt (1 patyczek żółty). Rozpoczynamy nową rozgrywkę - tym razem rozpoczyna gracz nr 2.

Wariant trudniejszy - z dodawanie i odejmowaniem

Każdy gracz w swojej kolejce ruchu pobiera ze stosu zakrytego po 3 karty:

  • z 3 kart gracz układa dowolne działanie z wykorzystaniem dodawanie i odejmowania (można ustalić, że również mnożenia i dzielenia). Wynik działania wskazuję kartę, którą można zakryć.
  • gracz musi wykorzystać wszystkie 3 karty (w wariancie z dodawaniem mógł jedną kartę odrzucić).
Na przykład po wyciągnięciu kart "6", "2" i "1" możemy ułożyć takie działanie.
...i zakryć kartę "5" (bo 6-2+1=5).

O autorze

Justyna Grabowska-Dybek

Justyna Grabowska-Dybek

Współzarządzająca firmą. Współtwórca marki założonej w latach 90 przez swojego ojca, Andrzeja Grabowskiego. Autorka książek z opisami gier.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora

 

Nie przegap nowych artykułów.