Kółko i krzyżyk z dodawaniem i odejmowaniem
Dzisiaj znana gra „Kółko i krzyżyk” w nowej odsłonie. Będziemy dodawać, odejmować i starać się ułożyć 3 karty w swoim kolorze w jednej linii. Jeżeli wykażemy się spostrzegawczością, możemy pokrzyżować plany przeciwnika, zajmując jego pole! A wszystko to na karcianej planszy zbudowanej z kart „Dodawanie i odejmowanie”.
Gramy Kartami Grabowskiego
Dodawanie i odejmowanie oraz Gry logiczne
- Liczba graczy - 2-3
- Czas gry - ok 5 minut na jedną rozgrywkę
- Liczba rozgrywek - ustalona przed grą, np. 6
- Co potrzebujemy
- Z talii Kart Grabowskiego Dodawanie i odejmowanie:
- wszystkie karty duże bez jokerów.
- Z talii Kart Grabowskiego Gry logiczne:
- karty w dwóch lub trzech kolorach (dla każdego gracza inny kolor) oraz
- patyczki do liczenia punktów.
- Z talii Kart Grabowskiego Dodawanie i odejmowanie:
- Zasady w pigułce - Zabawa opiera się na zasadach gry "Kółko i krzyżyk". Z kart z liczbami od 1 do 20 układamy planszę do gry. Pozostałe karty układamy w stosie zakrytym. Gracze na zmianę biorą 3 karty ze stosu, odrzucają jedną z nich lub zostawiają wszystkie trzy, a następnie - kartą w swoim kolorze (z zestawu "Gry logiczne") - zakrywają pole z liczbą będącą sumą pozostawionych kart. Gracze mogą zajmować pola wcześniej zajęte przez przeciwnika! Zwycięża ten, kto jako pierwszy ułoży linię: poziomo, pionowo lub po przekątnej.
- Inne warianty - Opis gry dotyczy wariantu podstawowego - z dodawaniem. W wariancie trudniejszym - będziemy dodawać, odejmować a nawet mnożyć i dzielić.
- Co ćwiczymy - Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekraczaniem progu dziesiątkowego, logiczne myślenie i spostrzegawczość.
Przygotowanie gry
1. Każdy gracz wybiera dla siebie kolor kart z zestawu Gry logiczne. U nas gracz nr 1 gra kartami niebieskim, a gracz nr 2 - kartami czerwonymi.
2. Z Kart "Dodawanie i odejmowanie" wybieramy zestaw karty z liczbami od 1 do 20 i układamy z nich planszę, taką jak na zdjęciu poniżej.
3. Pozostałe karty z liczbami tasujemy i kładziemy zakryte przed planszą.
4. Obok planszy układamy stos kart niebieskich (karty gracza 1) i stos kart czerwonych (karty gracza 2).
Przebieg gry
1. Gracz nr 1 bierze ze stosu zakrytego 3 kolejne karty.
Teraz gracz podejmuje decyzję: zostawia 3 karty lub 1 kartę odrzuca.
Suma pozostawionych kart wskazuje kartę, którą gracz będzie mógł zakryć na planszy.
Na koniec ruchu wylosowane karty odkładamy na bok.
3. Teraz ruch należy do gracza 2: postępuje on tak samo jak gracz nr 1, z tym że na planszy układa kartę w swoim kolorze (czerwonym).
4. Jeżeli w stosie zakrytym zabraknie kart, wówczas tasujemy karty wcześniej wykorzystane i gramy dalej.
5. W grze obowiązuje dodatkowa zasada: można zakrywać karty przeciwnika!
...i tak właśnie postąpił gracz nr 1.
6. Gra kończy się gdy:
- jeden z graczy ułoży 3 karty w swoim kolorze w jednej linii: poziomej, pionowej lub po przekątnej. Karty muszą leżeć obok siebie (np. zakrycie kart "1", "2" i "5" nie daje nam zwycięstwa);
- lub gdy gracze ułożyli wszystkie swoje karty na planszy (mamy wówczas remis).
7. Gracz, który pierwszy ułożył linie, otrzymuje 1 punkt (1 patyczek żółty). Rozpoczynamy nową rozgrywkę - tym razem rozpoczyna gracz nr 2.
Wariant trudniejszy - z dodawanie i odejmowaniem
Każdy gracz w swojej kolejce ruchu pobiera ze stosu zakrytego po 3 karty:
- z 3 kart gracz układa dowolne działanie z wykorzystaniem dodawanie i odejmowania (można ustalić, że również mnożenia i dzielenia). Wynik działania wskazuję kartę, którą można zakryć.
- gracz musi wykorzystać wszystkie 3 karty (w wariancie z dodawaniem mógł jedną kartę odrzucić).
Justyna Grabowska-Dybek
Justyna jest współwłaścicielką firmy Karty Grabowskiego, założonej w latach 90 przez jej ojca, Andrzeja Grabowskiego. Od wielu lat aktywnie angażuje się w rozwój i współtworzenie produktów edukacyjnych firmy. Jest autorką Karty Grabowskiego Ułamki oraz współautorką Kart Grabowskiego Gry logiczne (które stworzyła razem z Tatą, Andrzejem Grabowskim).
Ukończyła studia na kierunkach matematyka, informatyka, handel międzynarodowy. Jej wykształcenie oraz pasja do nauczania pozwalają jej tworzyć materiały, które są nie tylko edukacyjne, ale także angażujące i przyjazne dla uczniów.