Edukacja i rozwój dziecka

Gdy w szkole pojawia się… dziecko i poznaje Karty Grabowskiego

Opublikowano:

Człowiek z natury jest ciekawy! Rodzimy się, by eksplorować i odkrywać to, co nieznane. Jak się okazuje, pasja do nauki zostaje z nami na długo, o czym może świadczyć termin „longlife learning”, czyli koncepcja uczenia się przez całe życie.

Dzieciństwo - eksplorowanie świata

Już u kilkumiesięcznego niemowlaka można zaobserwować aktywność wzrokową charakteryzującą się śledzeniem książeczek, słuchową, która przejawia się reakcjami na bodźce dźwiękowe oraz ruchową taką jak: pełzanie i raczkowanie. Następnie we wczesnym dzieciństwie, po opanowaniu umiejętności chodzenia, dziecko wyrusza w niezwykłą podróż w kierunku odkrywania nieznanych dotąd przestrzeni.

Kolejnym etapem jest niewątpliwie rozwój mowy, który daje nowe możliwości – werbalnego wyrażania swoich potrzeb. Wszystkie te umiejętności są w zasięgu każdego dziecka. Co więcej, psychologowie zgodnie twierdzą, iż jeśli dziecko ma zapewnione odpowiednie warunki środowiskowe oraz więź emocjonalną z rodzicami, może spokojnie skupić się na realizacji własnych pragnień i zdobywać nowe umiejętności.

Czasy szkolne - wyobrażenia a rzeczywistość

Około siódmego roku życia, ciekawe z natury, dziecko trafia do szkoły. Często jest to zderzenie z rzeczywistością, niejednokrotnie wydarzenie bardzo stresujące i niestety rozczarowujące. Co doświadcza dziecko, które wspominając czas przedszkolnej zabawy, teraz siedzi w ławce, przepisując treść z tablicy. Mianowicie czuje dużo, a chciałoby się nawet powiedzieć zdecydowanie za dużo. Z wielu stron wybrzmiewa ten głos: „Szkoła ma uczyć”.

Ale czy do szkoły przychodzi tylko mózg, czy całe dziecko?

To pytanie powinni zadawać sobie zarówno rodzice, jak i nauczyciele. Odpowiedź jest oczywista. Uczniowie mają takie same odczucia, jak pracujący dorosły człowiek. Mają prawo być zmęczeni, głodni, zaniepokojeni, odczuwać zimno lub nadchodzącą infekcję. Dlatego, aby proces nauki przebiegał prawidłowo, musimy na dziecko spojrzeć całościowo, zadbać o wszystkie aspekty, by mogło w spokoju zdobywać wiedzę.

Motywacja - kluczem do sukcesu

Kiedy najchętniej się uczymy? Poczucie sprawstwa jest kluczowe w dążeniu do celu. Okazuje się, że oceny są motywacją na krótką metę, gdyż jest ona tylko graficznym zapisem umiejętności, a jak ocenić dziecięcą wypowiedź na temat, co jest Twoim marzeniem? Czy dorośli powinni oceniać tak subiektywną kwestię?

Odpowiedzi na te pytania nie są jednoznaczne, powodują wiele kontrowersji w gronie pedagogicznym. Faktem jest, iż zarówno dzieci, jak i dorosłych motywuje nie sam cel, ale droga, jaką do niego dochodzą. W motywowaniu można skorzystać z pozytywnego wzmacniania.

Jako nauczycielka codziennie doświadczam niechęci dzieci do nauki. Poszukuję metod aktywizujących, które sprawią, iż lekcje będą ciekawsze, a głos uczniów słyszalny.

Na pomoc przyszły Karty Grabowskiego. Początkowo wprowadziłam tylko Gry Logiczne, obserwowałam, jak zdobywanie patyczków w rozgrywce „Król Mostów” daje dzieciom radość. Z czasem sięgnęłam po kolejne serie, a moi uczniowie stali się mistrzami wielu gier. Co więcej, umiejętności matematyczne wyraźnie się poprawiły, a przecież nie graliśmy na oceny.

Karty Grabowskiego nie oceniają, dają sprawczość! Rozgrywki karciane motywują do działania, ba do myślenia! Dzieci grające w karty współpracują w grupie, są odpowiedzialne – wybierają prowadzącego, który trzyma wszystko w ryzach, a jednocześnie może być dla swojej grupy liderem. Wszystkie te elementy wpływają również na poczucie własnej wartości.

Matematyka nie zaczyna się na dodawaniu i nie kończy na mnożeniu. Wszelkiego rodzaju aktywności, obliczanie na konkretach we wczesnym dzieciństwie, następnie gry logiczne, czy planszowe przygotowują małego człowieka do bardziej skomplikowanych działań – do manipulacji matematycznych. Karty Grabowskiego idealnie wkomponowują się w dziecięce kompetencje na różnych poziomach edukacyjnych.

Obok podstawowych, ale istotnych umiejętności, pojawia się szereg innych, wspomnianych już wcześniej, sprawności. To wszystko przyczynia się do szybkiego opanowania zasad rozgrywek i ogromnej chęci gry. Uczmy zatem dzieci zdrowej rywalizacji, co ułatwi im naukę i socjalizację w kolejnych etapach edukacyjnych.

Do pełni sukcesu dziecko potrzebuje przyjaznego środowiska domowego oraz wsparcia w edukacji, na którą należy spojrzeć całościowo. Karty Grabowskiego wspierają dziecięce dążenie do sukcesu, motywując i dając radość z wygranej. Każda rozgrywka jest doskonałym czasem, który daje poczucie sprawczości, co jak twierdzą psychologowie, jest motorem napędowym do działania dla każdego człowieka.


Estera Skrzypek

Estera z wykształcenia jest historykiem i pedagogiem. Pracuje z dziećmi na różnych poziomach edukacji – poszukuje innowacji, odczarowuje naukę. Studiuje psychologię, aby jeszcze lepiej rozumieć dziecięce potrzeby. W wolnych chwilach czyta książki i jeździ na rolkach. Prywatnie jest mamą cudownych dziewczynek – Basi i Ulki.