Opublikowano: 02.06.2016

Chłopcy są skłonni do większego ryzyka
przy odpowiadaniu - badanie z USA


Jesteśmy w klasie, pada pytanie i staramy się szybko na nie odpowiedzieć. Nie jest ona jednak prawidłowa. Jednak z biegiem czasu idzie nam coraz lepiej, metodą prób i błędów dochodzimy do dobrych rozwiązań. Badanie przeprowadzone w USA w 2012 roku pokazuje, że takie sytuacje i pewna odwaga chłopców przy odpowiadaniu może wpłynąć na poprawę ich matematycznych wyników.


Chłopcy są bardziej skłonni do ryzyka


Badanie przeprowadzone przez University of Missouri pokazało, że chłopcy są bardziej skłonni do stosowania metody prób i błędów. Konfrontują w ten sposób swoje odpowiedzi i z biegiem czasu uczą się na nich. Dziewczynki z kolei potrzebują więcej czasu na odpowiedź i są mniej skłonne do ryzyka.


Od pierwszej do szóstej klasy


W badaniu wzięło udział 300 dzieci, którzy przeszli przez etap od pierwszej do szóstej klasy szkoły podstawowej. W pierwszych dwóch latach szkoły chłopcy podawali więcej odpowiedzi, ale wiele z nich było błędnych. Z kolei u dziewczynek procent dobrych odpowiedzi był znacznie lepszy, ale potrzebowały na nie więcej czasu. Jednak z biegiem czasu – do szóstej klasy – chłopcy podawali już więcej poprawnych odpowiedzi.


Dużo okazji do liczenia


„Rodzice mogą zapewnić swoim dzieciom lepszy start w szkołę podstawową, jeśli dadzą im więcej okazji do liczenia i ćwiczenia podstawowych matematycznych działań.” – mówi współautor badań, profesor David Geary.


Praktyka czyni mistrza


„Z perspektywy dorosłego wydaje się proste zapamiętanie podstawowych matematycznych zagadnień. Jednak u dziecka jest to bardziej złożone. Konfrontując swoje odpowiedzi – rozwijają się, pomimo tego że na początku nie są one prawidłowe. Z biegiem czasu jednak prowadzi to do polepszenia rezultatów.” – dodaje David Geary.


Źródło:
"Hasty answers may make boys better at math", Futurity

Karty matematyczne Grabowskiego