5 najczęściej zadawanych pytań o Karty Grabowskiego „Dodawanie i odejmowanie”
Zebraliśmy pytania zadawane najczęściej przez rodziców o Karty Grabowskiego. Przydadzą się one tym, którzy nie mieli jeszcze okazji ich poznać. A posiadacze Kart mogą znaleźć ciekawe inspiracje do dalszych zabaw.
1. Jak wygląda zestaw Kart?
Karty Dodawanie i odejmowanie składają się z 44 kart dużych w 4 kolorach. W każdym kolorze znajdziemy karty o wartościach od 0 do 10. Są też karty duże z wartościami liczbowymi od 11 do 20 i 4 karty „dżokery” z niewiadomą „x”. A jak niewiadoma to zapewne pojawia się temat równań i nierówności? Zgadza się! Do zestawu dołączone są karty małe ze znakami działań, dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia oraz równości i nierówności. Nie zapominajmy jeszcze o książce z opisami 19 gier.
2. Moje dziecko liczy na palcach, czy Karty pomogą mu w liczeniu w pamięci?
Podczas gier dzieci mogą liczyć na palcach (nie wolno zniechęcać dziecka do takiego liczenia) i liczyć narysowane na kartach koła, trójkąty, kwadraty, sześciokąty i gwiazdki. Dzięki tym symbolom każdy może uczestniczyć w grze. Z doświadczenia możemy powiedzieć, że w miarę nabywania wprawy (po kilkunastu grach) dzieci będą coraz więcej obliczeń wykonywać w pamięci, a po niedługim czasie tylko w trudniejszych przypadkach będą pomagały sobie liczeniem na zbiorach zastępczych (palce i figury narysowane na kartach).
3. Jak rozpocząć gry w Karty?
Ucząc dzieci gier w Karty Grabowskiego Dodawanie i odejmowanie, warto zacząć od tych, które są oznaczone jedną gwiazdką (*). Reguły tych gier są stosunkowo proste i dziecko ma tam dużo okazji, aby dobrze poznać karty. Warto przećwiczyć grę „Rozsypanka” i „Domino karciane”. Gdy ta seria gier nie będzie już dziecku sprawiała trudności, trzeba grać w gry o podwyższonym stopniu trudności, są one oznaczone większa liczbą gwiazdek (** i ***).
4. Moje dziecko dobrze dodaje i odejmuje w pamięci – czy karty mają dla niego sens?
Jak najbardziej. Np. gra „Supermatematyk”, którą można traktować jako sprawdzian umiejętności dodawania (do 100) lub odejmowania (od 100) w pamięci, będzie dla każdego wyzwaniem. W niektórych grach można nieco zmodyfikować zasady, żeby były trudniejsze.
- W grze „Jubiler” możemy wyszukiwać sztabek złota o wartościach np. 14, 18, czy nawet 32 i większych. Do gry dołączamy wtedy karty purpurowe i gimnastyka mózgu gwarantowana.
- W grze „Kierowca” wprowadzamy element czasu. Tzn. dziecko stara się odpowiedzieć na wszystkie pokazane karty w talii jak najszybciej. Możemy również ustalić, że podajemy dopełnienie nie do 10, ale np. do 13. Będzie trudniej. A żeby odpowiedzieć na wszystkie karty w talii, wymaga to bardzo dużej wprawy w liczeniu w pamięci.
- Grę „Poławiacze pereł” możemy tak zorganizować, żeby układać bardziej skomplikowane równania. Np. _ + _ * _ = _ (puste miejsce oznaczają miejsca na karty).
Tych przykładów znajdzie się jeszcze więcej, a gwarantujemy że przy podanych przykładach powyżej, wielu dorosłych wciągnie się w rozgrywkę i nie będzie ona zbyt prosta.
5. Jakie umiejętności ćwiczą Karty Dodawanie i odejmowanie?
Otrzymujemy wiele zapytań, czy karty ćwiczą dodawanie i odejmowanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego oraz do 100. Na oba pytania pada odpowiedź twierdząca. Rozszerzając temat, trzeba wspomnieć o pewnych etapach nauki. Najpierw dziecko może posiłkować się figurami na kartach (co opisaliśmy wyżej). Pierwszym etapem jest wykonywanie działań dodawania i odejmowania do 10.
Możemy tak dobrać karty, żeby maksymalną wartością liczbową była liczba 5. Dziecko ćwiczy wtedy proste działania, jak 2+1, 3+1, 2+3, 1+2. Stopniowo możemy dodawać kolejne karty i zmieniać zasady gry ustalając wartość graniczną w danej rozgrywce. Z biegiem czasu przechodzimy na etap przekraczania progu dziesiątkowego, i wykonywania obliczeń na wyższym poziomie trudności.
Dzięki Kartom dzieci nabywają swobody w liczeniu. W trakcie jednej rozgrywki wykonują wiele obliczeń (nawet nie zdając sobie do końca z tego sprawy), dzięki czemu można później przechodzić na kolejne poziomy. Rozgrywki z Kartami „wciągają” dzieci i uczą ich cierpliwości, uwagi, zasady fair-play i logicznego myślenia. Dzieci muszą obserwować przebieg rozgrywki, analizować ruchy przeciwnika i samemu podejmować decyzje. Ogromne możliwości rozwoju umiejętności matematycznych, strategicznych i personalnych.
Pozostaje nam zaprosić Was do rozgrywek z Kartami Grabowskiego Dodawanie i odejmowanie.
Mateusz Grabowski
Można powiedzieć, że prawie całe swoje życia gra w karty :) Współtwórca marki założonej w latach 90 przez swojego ojca, Andrzeja Grabowskiego. Wychował się na Kartach Grabowskiego. Dzisiaj zarządza firmą i odpowiada za generowanie nowych pomysłów i nakreślania dalszych kierunków działania. Uwielbia pracę z ludźmi. Twórca kanału na Youtubie i podcastu na Spotify "Karty Na Stół - Mateusz Grabowski". W programie Karty Na Stół opowiada o tym, jak z sukcesem rozwijać własną firmę i mieć przy tym dużo czasu dla rodziny.