Opublikowano: 25.11.2015

Wpływ aktywności fizycznej na rozwój dziecka


Zachęcajmy dzieci do biegania, skakania, zwykłego ganiania w „berka”, kopania w piłkę – w ten sposób będą się rozwijać, nie tylko pod względem kondycji i sprawności fizycznej, ale również zdolności do myślenia. Takie wnioski przedstawiają nam badania przeprowadzone przez badaczy z University of Illinois z 2014 roku.


Zaczynamy badania


Badacze poprosili dyrektorów pobliskich szkół, czy mogą zaprosić 8 i 9-letnie dzieci na zajęcia pozalekcyjne z różnymi ćwiczeniami. Grupa ta w szczególności była przedmiotem zainteresowania badaczy, ponieważ wcześniejsze badania ustaliły, że w tym wieku dzieci nabierają umiejętności narzucania porządku myślowego. Rozwijają funkcje wykonawcze mózgu, które pozwalają na m.in.: kontrolowanie złożonych zadań w myślach, utrzymanie koncentracji, przetwarzanie informacji, myślenie.

Dzieci, u których funkcje wykonawcze nie rozwijają się dynamicznie – mają tendencję do problemów w nauce, podczas gdy dzieci z dobrze rozwiniętymi funkcjami radzą sobie zazwyczaj dobrze. Badacze zastawiali się, w jaki sposób ćwiczenia mogą pomóc właśnie w rozwijaniu funkcji wykonawczych.

Badaniu zostało poddanych 220 uczniów z lokalnych szkół, którzy stawiali się na Uniwersytecie na serie testów, mierzących ich wydolność i bieżące funkcjonowanie wykonawcze.

220 uczniów podzielono na dwie 110-osobowe grupy. Pierwsza grupa - kontrolna – obejmowała dzieci, które wróciły do swoich codziennych czynności, druga grupa z kolei – uczestniczyła w zorganizowanych zajęciach na campusie uniwersyteckim.


Czas na zabawę


W trakcie zabawy – monitorowano pracę serca dzieci, używano krokomierza. Pozwalano dzieciom po prostu na swobodną zabawę. Poza tym – były określone ćwiczenia, które się często zmieniały. Organizowano np. naukę dryblowania piłką nożną. Program ćwiczeń został tak zaprojektowany, aby zwiększyć wydolność i podstawowe umiejętności motoryczne.

Program trwał cały rok szkolny, z codziennymi zajęciami. Po zakończeniu programu – obydwie grupy znów pojawiały się na Uniwersytecie na serie testów.

Oczywistym wynikiem było zwiększenie ogólnej sprawności fizycznej w grupie dzieci, które regularnie brały udział w zajęciach. Jednak najciekawszy wniosek dotyczył znaczącego wzrostu wyników w komputerowych testach, sprawdzających funkcje wykonawcze. Dzieci, uczestniczące w zajęciach lepiej skupiały się na wykonaniu zadania, łatwo oddzielając nieistotne informacje.


Zachęcaj swoje dziecko do aktywności fizycznej


„Wniosek jest taki – zachęcaj swoje dziecko, żeby było aktywne fizycznie. Jeśli chcesz, aby dziecko dobrze radziło sobie z czytaniem i matematyką, dopilnuj, aby również się ruszało.” –dr Hillman, współprowadzący badania.

Jak widzimy – wpływ aktywności fizycznej, ruchu na rozwój dzieci jest znaczący. Gorąco zachęcamy również do organizowania ćwiczeń matematyczno-sportowych w domu. Już niedługo pojawią się pierwsze propozycje zabaw na naszym blogu.


Źródło:
"How Exercise Can Boost Young Brains", Blog Well, New York Times.
Karty matematyczne Grabowskiego