Zaczynamy badania
Badacze poprosili dyrektorów pobliskich szkół, czy mogą zaprosić 8 i 9-letnie dzieci na zajęcia pozalekcyjne z różnymi ćwiczeniami. Grupa ta w szczególności była przedmiotem zainteresowania badaczy, ponieważ wcześniejsze badania ustaliły, że w tym wieku dzieci nabierają umiejętności narzucania porządku myślowego. Rozwijają funkcje wykonawcze mózgu, które pozwalają na m.in.: kontrolowanie złożonych zadań w myślach, utrzymanie koncentracji, przetwarzanie informacji, myślenie.
Dzieci, u których funkcje wykonawcze nie rozwijają się dynamicznie – mają tendencję do problemów w nauce, podczas gdy dzieci z dobrze rozwiniętymi funkcjami radzą sobie zazwyczaj dobrze. Badacze zastawiali się, w jaki sposób ćwiczenia mogą pomóc właśnie w rozwijaniu funkcji wykonawczych.
Badaniu zostało poddanych 220 uczniów z lokalnych szkół, którzy stawiali się na Uniwersytecie na serie testów, mierzących ich wydolność i bieżące funkcjonowanie wykonawcze.
220 uczniów podzielono na dwie 110-osobowe grupy. Pierwsza grupa - kontrolna – obejmowała dzieci, które wróciły do swoich codziennych czynności, druga grupa z kolei – uczestniczyła w zorganizowanych zajęciach na campusie uniwersyteckim.
Czas na zabawę
W trakcie zabawy – monitorowano pracę serca dzieci, używano krokomierza. Pozwalano dzieciom po prostu na swobodną zabawę. Poza tym – były określone ćwiczenia, które się często zmieniały. Organizowano np. naukę dryblowania piłką nożną. Program ćwiczeń został tak zaprojektowany, aby zwiększyć wydolność i podstawowe umiejętności motoryczne.
Program trwał cały rok szkolny, z codziennymi zajęciami. Po zakończeniu programu – obydwie grupy znów pojawiały się na Uniwersytecie na serie testów.
Oczywistym wynikiem było zwiększenie ogólnej sprawności fizycznej w grupie dzieci, które regularnie brały udział w zajęciach. Jednak najciekawszy wniosek dotyczył znaczącego wzrostu wyników w komputerowych testach, sprawdzających funkcje wykonawcze. Dzieci, uczestniczące w zajęciach lepiej skupiały się na wykonaniu zadania, łatwo oddzielając nieistotne informacje.
Zachęcaj swoje dziecko do aktywności fizycznej
„Wniosek jest taki – zachęcaj swoje dziecko, żeby było aktywne fizycznie. Jeśli chcesz, aby dziecko dobrze radziło sobie z czytaniem i matematyką, dopilnuj, aby również się ruszało.” –dr Hillman, współprowadzący badania.
Jak widzimy – wpływ aktywności fizycznej, ruchu na rozwój dzieci jest znaczący. Gorąco zachęcamy również do organizowania ćwiczeń matematyczno-sportowych w domu. Już niedługo pojawią się pierwsze propozycje zabaw na naszym blogu.
Źródło: "How Exercise Can Boost Young Brains", Blog Well, New York Times.