Sztafeta z ułamkami – mój sposób na angażującą lekcję z Kartami Grabowskiego
Ułamki zwykłe to dla wielu uczniów pierwszy poważniejszy sprawdzian z myślenia matematycznego. Jak wytłumaczyć, że 1/2 to tyle samo co 2/4? Albo dlaczego 1/4 to 0,25? Jak w prosty, przyjemny i angażujący sposób nauczyć dziecko ułamków? Na moich lekcjach odpowiedzią stały się Karty Grabowskiego Ułamki. To nie tylko pomoc dydaktyczna, ale prawdziwe narzędzie do rozwijania logicznego myślenia i matematycznego rozumowania.
Zamiast suchych definicji – działanie!
Na zdjęciu widzicie moich uczniów pracujących z Kartami Grabowskiego „Ułamki”. Zamiast suchych definicji, dzieci sięgają po karty, losują ułamki i… zaczynają opowiadać! Przekształcają je na procenty, ułamki dziesiętne, pokazują na rysunku, szukają przykładów z życia codziennego.
Mój pomysł na lekcję był prosty: najpierw zapoznałam klasę z podstawowymi wiadomościami (wykorzystując plakat poniżej), a następnie przeszliśmy do praktyki. Każdy losował ułamek zwykły, a jego zadaniem było opisać go w podobny sposób jak na plakacie.
To świetny sposób na utrwalanie:
- pojęć licznika i mianownika,
- odczytywania ułamków,
- wyznaczania ułamków równoważnych,
- zamiany ułamków zwykłych na liczby dziesiętne i procenty,
- rozumienia ułamka jako dzielenia.
Ułamki w codziennym życiu – więcej niż teoria
Warto osadzić abstrakcyjne pojęcia w realnym kontekście. Podczas lekcji szukaliśmy z moimi uczniami przykładów, które znają z własnego doświadczenia, m.in.:
- Pizza: 1/4 pizzy to jeden z czterech równych kawałków.
- Czas: ćwierć godziny to 15 minut.
- Pieniądze: 1/4 dolara to 25 centów.
- Napoje: 1/4 litra to 250 ml (mała butelka wody).
Dzięki takim przykładom uczniowie widzą, że ułamki towarzyszą im niemal na każdym kroku.
Matematyczne ciekawostki, które angażują
Podczas lekcji nie zabrakło również ciekawostek, które pokazują, że ułamki można znaleźć nawet tam, gdzie nikt się ich nie spodziewa. I tak oto matematyka łączy się z muzyką, sportem czy geografią:
- Muzyka: 1/4 nuty w muzyce to ćwierćnuta.
- Czas: Jedna czwarta roku to 3 miesiące.
- Geometria: 1/4 obrotu to 90 stopni – idealne do zadań z geometrii.
- Sport: W koszykówce mecz dzieli się na 4 kwarty – kolejny powód, by polubić matematykę!
Jak zagrać w „Sztafetę zadaniową z ułamkami"?
Kiedy moja klasa przygotowała plakaty i oswoiła się z Kartami, podzieliliśmy się na grupy i zorganizowaliśmy „Sztafetę z ułamkami”.
Cel zabawy:
- Ćwiczenie poprawnego odczytywania ułamków.
- Utrwalanie różnych form zapisu (dziesiętnej, procentowej, równoważnej).
- Kończenie zdań, dodawanie ciekawostek, skojarzeń i zastosowań z życia.
- Współpraca i uważne słuchanie innych grup.
Zasady:
- Podziel uczniów na grupy (4-5 osobowe).
- Grupa 1 losuje Kartę z ułamkiem i czyta go na głos – poprawnie i wyraźnie (np. „jedna czwarta”).
- Grupa 2 podaje jedną ciekawostkę o tym ułamku (np. „1/4 to 0,25”).
- Grupa 3 dodaje kolejną informację (np. „1/4 to 25%”).
- Kolejne grupy kontynuują, dodając nowe fakty lub zastosowania, aż żadna grupa nie będzie miała nowej odpowiedzi. Wtedy kolejna grupa losuje nowy ułamek i wszystko zaczyna się od nowa.
Wskazówka dla rodziców i nauczycieli
Zachęcaj do rozmów o ułamkach w domu: podczas krojenia ciasta, odmierzania składników czy oglądania zegara. Bawcie się wspólnie Kartami Grabowskiego Ułamki – to świetna okazja do nauki i integracji. Doceniaj każdy wysiłek dziecka – matematyka to nie tylko wyniki, ale również sposób myślenia!
Karty Grabowskiego pozwalają uczyć się matematyki poprzez działanie, skojarzenia i... zabawę. To właśnie w taki sposób uczymy się najskuteczniej!
Kamila Kreczmer
Kamila jest nauczycielem matematyki i fizyki, wychowawcą oraz trenerem biofeedback. Od ponad 7 lat z powodzeniem wykorzystuje Karty Grabowskiego na lekcjach, zajęciach wyrównawczych oraz podczas korepetycji. Co roku organizuje w szkole Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, urozmaicając naukę dzięki grom karcianym, które sprawiają, że uczniowie chętniej przyswajają materiał i lepiej go rozumieją. Szczególnie interesuje ją zastosowanie kreatywnej edukacji, dlatego w jej pracy pojawiły się Karty Grabowskiego, które wspierają przekonanie, że matematyki można uczyć się w przyjemny i efektywny sposób.







