Opublikowano: 04.02.2016

Strach rodziców przed matematyką
wpływa na dzieci


Matematyka nie każdemu kojarzy się z zabawą. U niektórych wciąż wywołuje ona szybsze bicie serca i naturalną chęć powiedzenia Jak ja nie lubię matematyki. Mając takie nastawienie, chcemy pomóc dziecku np. w pracy domowej. Okazuje się, że pomimo dobrych chęci – nasze dziecko może nie wyjść na tym dobrze. Zbadali to uczeni z University of Chicago.


Strach przed matematyką a prace domowe


Grupa badaczy stwierdziła, że dzieci, których rodzice boją się matematyki, uczą się mniej efektywnie przez cały rok szkolny i jest większe prawdopodobieństwo, że w przyszłości również będą bały się matematyki. Co ciekawe – taką zależność stwierdzono w sytuacji, kiedy rodzice bojący się matematyki pomagali często w pracach domowych.

„Często nie zdajmy sobie sprawy, jaki wpływ na wyniki edukacyjne dzieci ma nastawienie ich rodziców. Okazuje się, że jeśli rodzic powtarza Jak ja nie lubię matematyki albo Ten temat mnie denerwuje – dzieci szybko przyswajają te informacje i ma to negatywny wpływ na ich sukces”. – wyjaśnia profesor Beilock, współprowadzący badania.

„Rodzice bojący się matematyki mogą być mniej efektywni w tłumaczeniu matematyki swoim dzieciom i mogą nie reagować odpowiednio, kiedy dzieci popełniają błędy albo próbują rozwiązać zadanie na swój sposób” – dodaje profesor Levine.


Jaki jest strach przed matematyką?


W badaniu wzięło udział 438 uczniów pierwszej i drugiej klasy. Sprawdzono ich znajomość matematyki i poziom stresu przy matematycznych zagadnieniach na początku i na koniec roku szkolnego.

Rodzice wypełnili kwestionariusz na temat ich zdenerwowania i strachu przy zagadnieniach matematycznych oraz jak często pomagają dzieciom w pracach domowych.

Badanie wskazuje, że dobre przygotowanie i nastawienie rodzica są kluczem do efektywnej pomocy przy pracy domowej. „Nie możemy tak po prostu powiedzieć rodzicom, którzy boją się matematyki – wciągnijcie się. Możemy natomiast zasugerować i rozwijać narzędzia wspomagające rodziców w rozwijaniu matematycznych zdolności ich dzieci”. – mówi profesor Maloney.


Przekonajmy się do matematyki


Narzędziami, które mogą wspomóc rodziców są np. gry planszowe, karciane, komputerowe, aplikacje, gry internetowe. Dzięki nim rodzice wraz z dziećmi mogą wejść w pozytywne relacje z matematyką.

Spotyka się różne sytuacje – jedni utrzymują niechęć do matematyki przez całe życie, inni – pozbywają się jej na którymś z etapów edukacji, np. w liceum. Wpływ rodziców na dzieci jest ogromny – warto więc próbować różnych narzędzi – już od najmłodszych lat dziecka – tak, aby matematyka kojarzyła się z zabawą. Może mieć to bardzo pozytywny wpływ nie tylko na początkowym etapie edukacji, ale również później – w gimnazjum, liceum, a nawet na przyszłe życie zawodowe.


Źródło:
"Parents’ Math Anxiety Can Undermine Children’s Math Achievement", Association for Psychological Science
Karty matematyczne Grabowskiego