Ruletka z wykorzystaniem Bączka Matematycznego Grabowskiego
Ruletka to gra, która powstała w wyniku wykorzystania kreatywności dzieci. Tak naprawdę to one są twórcami tej gry. Wykorzystując Bączka Matematycznego oraz wszystkie pierścienie kształtujemy dodawanie i odejmowanie (również liczby ujemne) oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Ruletka wymaga od graczy opracowania oraz zastosowania indywidualnej strategii. Gra charakteryzuje się dużą losowością, dlatego każdy może wygrać, o ile dopisze mu szczęście.
Liczba osób: 2-4
Do gry potrzebujemy:
Bączek Matematyczny Grabowskiego
Kartka i długopis
Przygotowanie do gry
Na początku gry należy oddzielić pierścienie jednowartościowe (133 szt.) od wielowartościowych (61 szt.).
Jednowartościowe trzeba odłożyć na bok – stanowią one bank, z którego będzie wypłacana wygrana. Do rozegrania poszczególnych partii gracze będą używać pierścieni wielowartościowych, które będą nakładane na wirującego bączka.
Wariant łatwiejszy (dodawanie)
Gracz przed swoim ruchem wybiera kolor znacznika (linia czerwona lub czarna) na dysku bączka. Rozkręca bączka i nakłada pierścienie wielowartościowe do momentu, aż bączek zatrzyma się. Może też przerwać nakładanie w dowolnym momencie na losowym pierścieniu jako element strategii. Odczytuje punkty wskazane przez wybraną linię i pobiera z banku odpowiednią liczbę pierścieni. W poniższym przykładzie gracz wybrał linię czarną, zatem otrzymuje z banku 3 pierścienie (czyli 3 punkty).
Wszystkie pierścienie wielowartościowe przekazuje kolejnej osobie. Wygrywa ten, który szybciej osiągnie wymaganą sumę punktów. Dla 2 osób będzie to 60, dla 3 osób to 40, dla 4 osób to 30. Zdobyte punkty można dodawać w pamięci lub zapisywać działania na kartce.
Wariant trudniejszy (dodawanie, odejmowanie, liczby ujemne)
Każdy gracz otrzymuje pierścienie jednowartościowe. Będą niezbędne do rozliczeń z bankiem. Dla 2 osób – po 30, dla 3 osób – 20, dla 4 osób – 15. Poniżej wariant 3 osobowy.
Gracz przed swoim ruchem określa np. że będzie odejmował wskazanie czerwonej linii od czarnej lub odwrotnie. Rozkręca bączka, nakłada pierścienie wielowartościowe do momentu, aż bączek zatrzyma się. Może też przerwać nakładanie w dowolnym momencie na losowym pierścieniu jako element strategii (tak jak w wersji poprzedniej). Odczytuje wskazanie i podaje wynik. W poniższym przykładzie będzie to 4 – 1 = 3. Zatem pobiera z banku 3 pierścienie.
Jeśli wynik będzie ujemny, musi do banku oddać odpowiednią liczbę pierścieni. Gra kończy się jeśli jeden gracz pozbył się wszystkich swoich pierścieni lub osiągnął pułap 60 punktów w grze dla 2 osób, 40 punktów dla 3 osób i 30 punktów dla 4 osób. Wygrywa ten, który pierwszy osiągnie lub przekroczy ustalony pułap punktów.
Dzięki ruletce wzmacniamy ducha rywalizacji. Dziecko uczy się radzić sobie z negatywnymi emocjami w przypadku przegranej. Odczuwa radość z wygranej. Co najważniejsze dokonuje wielu obliczeń pamięciowych, co bezpośrednio przekłada się na sprawniejsze liczenie i jest podstawą do następnego kroku, jakim jest tabliczka mnożenia.
Bartosz Trojanowski
Bartek jest absolwentem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Politechniki Poznańskiej. Obecnie jako Certyfikowany Trener Kart Grabowskiego zajmuje się organizacją i realizacją warsztatów z Kartami Grabowskiego dla nauczycieli.