Co nam daje matematyka?
Każdy przedmiot: dom, samochód, most, laptop, komórka – zanim powstały – potrzebowały dokładnych obliczeń, działań, które pozwoliłyby człowiekowi w sposób funkcjonalny korzystać z owych dobrodziejstw. Jednym z takich wspaniałych wynalazków dającym radość (chyba) każdemu: od malucha do starszaka – jest rower.
Być jak król!
Są takie kraje na świecie, w których rowerzysta nie tylko nie musi się czuć jak intruz, ale nawet może się poczuć jak król. Na szczęście ich lista wcale nie kończy się na Holandii i zawiera państwa, których o tak silną sympatię do cyklistów być może wcale byście nie podejrzewali: Niemcy, Dania, Kolumbia, Norwegia….
Ile matematyki w rowerze, a roweru w matematyce?
Ale czy zdajecie sobie sprawę, że rower to nie tylko pojazd dwukołowy? To, ile wiedzy matematycznej znajduje się w tym i wokół tego sprzętu, jest wprost niewiarygodne. I nie chodzi tylko o figury geometryczne – koła (owszem, są najważniejsze), ale o inne elementy, które składają się na ten fenomenalny wynalazek. Jesteście ciekawi, co matematycznego mamy na myśli? Zatem, zapraszamy na rowerowe odkrycia.
Zaczniemy od rysunku technicznego roweru:
I co my tu mamy….
Pierwszymi matematycznymi elementami (chyba każdy o tym wie😊), na które zwracamy uwagę na powyższym rysunku to: dwa trójkąty i dwa koła (tu mała ciekawostka, iż istnieją ramy, które nie są zbudowane z trójkątów np. tzw. „damki”).
Geometria roweru to niewątpliwie druga matematyczna zagwozdka. Ale to właśnie dzięki niej możemy dopasować rower i jego właściwości umożliwiające jeżdżenie.
Jeśli myślicie, że tylko tyle, to tu Was zaskoczymy. Długości poszczególnych elementów roweru możemy podawać w milimetrach, a te (oczywiście w zależności od potrzeby i naszej ciekawości), można zamienić na centymetry, a rozmiary kół warto podawać w calach (warto spojrzeć, jak to się robi). Jak już zdążyliśmy zauważyć jednym z działów matematyki to dział geometrii. I tu nas rower nie zawiódł. Otóż, posiada on dwa kąty: kąt główki ramy oraz kąt rury podsiodłowej. Za co one odpowiadają? Pierwszy z nich odpowiedzialny jest za skrętność roweru, drugi natomiast, odpowiada za pozycję względem korby, czyli pozycję podczas pedałowania w pozycji siedzącej. To tyle i aż tyle z geometrii. Jedziemy dalej….
…..Trochę nam to zajmie, więc czekajcie na część drugą tej opowieści….