Edukacja i rozwój dziecka

Obchody Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia ze starszymi klasami

Opublikowano:

W dniu 7 października🗓 obchodziliśmy w mojej szkole Światowy Dzień Tabliczki mnożenia. W tym roku uczę matematyki w klasa 7 i 8 SP oraz w LO. Jak obchodzić ten dzień ze starszymi klasami? Mam na to rozwiązanie.

Już na początku tygodnia zaczęliśmy przygotowania. Wydrukowałam zadania ze strony www.wmtday.org, żeby „połamać głowy”. Rozwiązywaliśmy łamigłówki w grupach. Po wykonaniu poprawnie każdego zadania uczniowie mogli przejść do następnego wyzwania. Czy zagadki były proste? Licealiści były zdziwieni wysokim poziomem trudności. Musieli zmierzyć się z labiryntem, przełożeniem zapałek, sudoku oraz zagadkami logicznymi.

Część uczniów skończyła wcześniej rozwiązywać zadania i miała czas na to, żeby przygotować swoje łamigłówki.

Na uczniów czekał „egzamin” z tabliczki mnożenia, dlatego zagraliśmy w bingo, żeby rozgrzać się przed wyzwaniem. Wykorzystałam tutaj Karty Grabowskiego Tabliczka mnożenia. Każda grupa ułożyła przed sobą 25 kart z działaniami z tabliczki mnożenia (utworzyli planszę 5x5), a ich zadaniem było żeby zakryć działania kiedy ja czytałam wyniki (kto ma 20?). Kto pierwszy zakrył 5 kart w pionie, poziomie lub po skosie krzyczał – BINGO!

Tym razem klasę zaskoczyłam, ponieważ nie graliśmy do pierwszego BINGO, ale do momentu jak wszyscy zakryli całą planszę. Miałam w tym cel! „Proszę teraz odtworzyć w zeszycie układ kart jaki mieliście na planszy”. Jakie było zdziwienie jak grupy zapamiętały po 5 może 6 kart. W następnej turze, jak już znali mój cel było dużo lepiej. Oprócz tabliczki mnożenia ćwiczyliśmy skupienie i taktykę na zapamiętanie planszy. Teraz czas na egzamin z tabliczki mnożenia. Skorzystaliśmy z gotowego generatora https://www.wmtday.org/app/exam, który przygotowały Karty Grabowskiego. Nasze efekty:

Na sam koniec zagraliśmy w Wywiad. Musieliśmy odgadywać działanie jakie ma prowadzący. Tutaj była ważna współpraca jak i to, że trzeba słuchać poprzednie grupy, żeby było wiadomo jakie działanie było już wypowiedziane. Prowadzący mógł mówić tylko więcej lub mniej.

Na koniec dnia z tabliczką mnożenia zrobiliśmy zawody, która grupa utworzy w najkrótszym czasie 22 pary (działanie + wynik).

Obchody Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia wzbudziły w uczniach pozytywne emocje. Mogliśmy się zintegrować i wspólnie spędzić czas, a to wszystko przy nauce przez zabawę 😊

Kamila Kreczmer

Kamila jest nauczycielem matematyki i fizyki, wychowawcą oraz trenerem biofeedback. Od ponad 7 lat z powodzeniem wykorzystuje Karty Grabowskiego na lekcjach, zajęciach wyrównawczych oraz podczas korepetycji. Co roku organizuje w szkole Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, urozmaicając naukę dzięki grom karcianym, które sprawiają, że uczniowie chętniej przyswajają materiał i lepiej go rozumieją. Szczególnie interesuje ją zastosowanie kreatywnej edukacji, dlatego w jej pracy pojawiły się Karty Grabowskiego, które wspierają przekonanie, że matematyki można uczyć się w przyjemny i efektywny sposób.