Moja przygoda z Kartami Grabowskiego

obraz

Artykuł z kategorii

Nasze produkty

Opublikowano:

Był rok 2017. Mieszkałam w Iławie, małym miasteczku w województwie warmińsko-mazurskim, położonym nad Jeziorakiem, najdłuższym jeziorem w Polsce (27,45 km). Jako studentka miejscowej uczelni zaangażowałam się w działalność Parlamentu Studentów i jako wiceprezydent reaktywowałam Koło Naukowe Wydziału Pedagogicznego, którego zostałam przewodniczącą.

W ramach działalności koła nawiązałam kontakt z Mateuszem Grabowskim, synem nieżyjącego już Andrzeja Grabowskiego, który stworzył i zaprojektował karty ułatwiające dzieciom naukę matematyki. Mateusz kontynuował dzieło swojego taty i w tamtym okresie prężnie rozwijał firmę Karty Grabowskiego. Prowadził warsztaty, podczas których pokazywał nauczycielom w całej Polsce, jak wykorzystywać karty Grabowskiego na lekcjach matematyki. Zaprosiłam Mateusza do Iławy na warsztaty, aby przeszkolił studentów, nauczycieli z pobliskich szkół oraz rodziców zainteresowanych tematem. Tak zaczęła się moja przygoda z kartami Grabowskiego.

Skuteczne lekcje matematyki

Od tej pory karty towarzyszyły mi na każdym kroku. Grałam w nie ze swoimi dziećmi i z dziećmi znajomych, zabierałam do pociągu, na wyjazdy i gdzie się tylko da. Małe pudełeczko, mieściło się w podręcznej torbie.

W 2019 roku zostałam nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w małej, wiejskiej szkole we Frednowach. Dostałam ten etat trochę dzięki kartom – wszak w CV wpisałam organizację warsztatów na studiach, a to pokazało, że mam dodatkowe umiejętności, tak bardzo pożądane w tym zawodzie. W szkole, na lekcjach edukacji matematycznej, oprócz innych metod bazujących na polisensoryczności, korzystałam z dobrodziejstwa kart. Za ich pomocą dzieci przez zabawę, ćwiczyły umiejętności dodawania i odejmowania, najpierw do 10, a potem z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Kiedy w programie szkolnym pojawiło się mnożenie, znowu wróciłam do kart, wykorzystując zestaw „Tabliczka mnożenia”. Ku uciesze dzieci korzystałam z kart, prowadząc dodatkowe zajęcia dla uczniów z deficytami.

Teraz prowadzę prywatny gabinet terapeutyczny dla dzieci z deficytami w nauce. W swojej pracy często sięgam do kart – to mój as w rękawie. Miałam krótką przerwę między kolejnymi zajęciami terapeutycznymi, kiedy z letargu obudził mnie telefon od Eweliny, koleżanki ze studiów. Znajoma pracuje w jednej ze szkół wiejskich i przypadkiem znalazła gdzieś zakurzone Karty Grabowskiego. Nie bardzo wiedziała, co z nimi zrobić. Przypomniała sobie warsztaty z czasów studiów, w których nie mogła wówczas uczestniczyć. Poprosiła mnie o poprowadzenie krótkiego szkolenia w celu przybliżenia idei kart. I wtedy narodziła się myśl, żeby skontaktować się z Mateuszem Grabowskim i zaprosić go ponownie do malowniczej Iławy.

Akcja! Startujemy!

12 maja 2023 roku w Szkole Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Iławie grono nauczycieli z tejże szkoły i ze Szkoły Podstawowej w Gałdowie oraz ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Iławie rozpoczęło drugie już w tym mieście warsztaty z Kart Grabowskiego, które poprowadził sam Mateusz Grabowski. Kontynuując dzieło swojego ojca Mateusz stworzył zespół certyfikowanych trenerów, którzy od kilku lat prowadzą szkolenia w całej Polsce. Ze względu na starą znajomość i sentyment do tego pięknego miasta na Mazurach, zrobił wyjątek i pojawiał się osobiście w Iławie.

Dwa stoliki zajęli nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 1, wśród nich pani wicedyrektor. Przy kolejnym stoliku zasiedli pani dyrektor i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Gałdowie, czwarty stolik oblegali nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 3. Emocje sięgały zenitu, rozgrywka goniła rozgrywkę, na ławki wjeżdżały kolejne karty.

Najpierw „Dodawanie i odejmowanie”, czyli Święty Mikołaj dla zabicia czasu grał w Domino, a Poławiacze pereł układali Pasjansa. Olimpijczycy zaś trzymali sztamę z Jubilerem – co za emocje! Następnie „Tabliczka mnożenia” – Samuraj grał w Bingo, potem układał Pasjansa marzenie, ale to nie wszystko. Okazało się, że Olimpijczycy pracowali dla Wywiadu, a Salto był dla nich niezłą przykrywką. To niemal kino akcji! Mateusz podkręcał atmosferę. Były żarty, gromkie śmiechy uczestników. Nikt się nie nudził, wszyscy byli mocno zaangażowani.

W końcu nadszedł czas na długo wyczekiwany debiut roku 2022. Na stolikach pojawiły się nowo wydane karty „Ułamki”, w ciekawej i wyszukanej szacie graficznej. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że prezentują się świetnie i są niezwykle pomysłowe. Rozgrywka była zacięta, grono pedagogiczne wciągało się coraz bardziej, Jasnowidz przepowiedział Gąsienicy, że wyjdzie za Jubilera, Pasjans grawitacja ten fakt potwierdził i trafiony zatopiony – nasz Jubiler, nie miał żony, a już ma!

Na stoliki wjechały „Karty Logiczne”, gdzie Rodzynek w swej Fabryce rodzynków wraz z Wędrowniczkiem ugościli Króla mostów, by pokazać mu Wybrane łamigłówki. Na sam koniec pojawił się Pan Bączek matematyczny – tu się dopiero działo! Kowboj wykonał Piruet i przeniósł się w czasie do średniowiecznego zamku, w którym mieszkali Rycerze.

Po wielu pełnych emocji rozgrywkach warsztaty dobiegły końca. Nie zapomnieliśmy o pamiątkowych zdjęciach na FB i IG. Wszyscy wyszli pełni wiedzy.

Zaraz po warsztatach Ewelina zaczęła wykorzystywać Karty Grabowskiego na lekcjach w klasie trzeciej i szybko zauważyła pierwsze sukcesy edukacyjne u swoich uczniów. Zajęcia stały się ciekawsze i młodzi ludzie z chęcią zaangażowali się w naukę matematyki.

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Iławie

A na zdjęciu Agnieszka z Mateuszem Grabowskim. Wspólnie zapraszamy na warsztaty, dzwońcie, gdziekolwiek jesteście. Wasza przygoda z Kartami Grabowskiego już na Was czeka. Ja jestem nimi zachwycona.

  1. Tagi:

  2. #kartygrabowskiego
  3. #warsztaty
  4. #nauczyciele
  5. #wszkole
  6. #lekcja

O autorze

Agnieszka Osmańska

Agnieszka Osmańska

Cześć! Mam na imię Agnieszka. Jestem nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, terapeutą, oligofrenopedagogiem i trenerem TUS. Prowadzę Gabinet Terapii Pedagogicznej, w którym zajmuję się terapią dzieci z trudnościami szkolnymi, takimi jak: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, a także dziećmi z autyzmem, zespołem Aspergera i niepełnosprawnością intelektualną. Moim celem zawodowym jest nauczanie przy wykorzystaniu aktualnych i atrakcyjnych metod, prowadzące do rozbudzania ciekawości i chęci zdobywania wiedzy u moich podopiecznych. W wolnej chwili piszę wiersze, tworzę kreatywne pomoce dydaktyczne do pracy z dziećmi. Prywatnie jestem mamą trójki wspaniałych dzieci.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora

 

Nie przegap nowych artykułów.