Matematyka w sporcie (pływanie, bieganie, jazda konna i… Karty Grabowskiego)
Od wielu lat jestem już związana ze sportem. Najpierw jako małe dziecko uczęszczałam na lekcje pływania w przedszkolu, gdzie stawiałam swoje pierwsze kroki jako pływaczka. Później chodziłam do szkoły sportowej, w której trenowałam pięciobój. Dopiero jako dorosła osoba uświadomiłam sobie, jak bardzo matematyka towarzyszyła mi podczas uprawniania sportu.
Ile to będzie basenów?
W szkole uprawiałam aż pięć dyscyplin: pływanie, bieganie, strzelanie, jazda konna i szermierka. W pływaniu podczas każdego treningu liczyło się: długości przepłyniętego basenu, czas, w jakim to się zrobiło, liczbę ruchów rąk i nóg. Gdy miałam przepłynąć 3 razy 400 metrów grzbietem czy 2 razy 600 metrów kraulem, dzieliłam każdą taką odległość na odcinki 25 lub 50 metrów, żeby wiedzieć, ile basenów muszę przepłynąć.
Na przykład, zakładając, że basen ma 50 metrów, a trener kazał mi przepłynąć 400 metrów grzbietem, to powinnam przepłynąć 8 basenów właśnie tym stylem. Wówczas zamiast kilkuset metrów do pokonania, mam kilka lub kilkanaście basenów, co dla głowy i ciała jest łatwiejsze do zniesienia 😊
Do biegu, gotowi… start!
Podczas biegania podobnie: liczba przebiegniętych kilometrów, czas biegu czy liczba i długość kroków. Bieg dzielę na odcinki:
1) krótka rozgrzewka rozbieganie 1km,
2) trening około 4km,
3) zakończenie marszo-trucht 1km.
Znowu pojawia się matematyka 😊
Czy w jeździe konnej widać matematykę?
Jazda konna także wymaga liczenia: trzeba oszacować czas przygotowania i czyszczenia konia przed treningiem. Jeździec musi również nauczyć się precyzyjnie śledzić ruchy nóg konia i konsekwentnie zliczać jego kroki. Liczenie kroków pozwala jeźdźcom ocenić, ile kroków musi wykonać koń, aby dotrzeć do konkretnej przeszkody, punktu lub miejsca na trasie. Jeśli znasz długość kroku konia, możesz łatwo przeliczyć liczbę kroków na odległość.
Liczenie w sporcie to podstawa
W sporcie bardzo ważnym elementem jest liczenie. Na każdym etapie sportowych emocji widać matematykę. Od prostych spraw takich jak: obliczenie liczby treningów, zajętego miejsca w kwalifikacji, aż do obliczeń poziomu tętna czy czasu wykonanych i intensywności ćwiczeń, dostosowanie ich do wieku osoby trenującej. Podobnie musimy podejść do diety, tak ważnej w sporcie. Każdy sportowiec wie, iż bilansowanie jej to również dokładne policzenie liczby kalorii dla danej osoby, uwzględniając wiek zawodnika, liczbę treningów i jaki efekt chcemy uzyskać. To wszystko należy odpowiednio przeliczyć.
Matematyka i sport w zadaniach
Zadanie 1. Ile kalorii możesz spalić podczas półgodzinnego biegu, jeżeli przez godzinę biegu można spalić 1000 kalorii?
Zadanie 2. Na podstawie poniższego wzoru:
208 – ( 0,7 • wiek)
oblicz maksymalne tętno, które powinno się osiągnąć, żeby zaplanować bezpieczne uprawianie sportu.
Zadanie 3. Zalecana przez specjalistów minimalna dzienna liczba kroków wynosi 5000. Zmierz długość swojego kroku i policz, ile minimum metrów dziennie musisz pokonać, żeby przejść minimalną zalecaną liczbę kroków.
Zadanie 4. Zawody sportowe z tabliczką mnożenia? Z Kartami Grabowskiego to możliwe Jestem ich ogromną fanką i wiele gier z Kartami można wpleść jako element sportu. Jesteście gotowi na takie wyzwanie?
Do gry przygotujcie dowolną liczbę par kart (jedna para to: karta czarna z działaniem i karta czerwona z wynikiem). Ułóżcie na stole/ławce karty czerwone, tak jak na zdjęciu poniżej. Potem spróbujcie dopasować działania do wyników (kładąc karty czarne obok czerwonych) i to w jak najkrótszym czasie.
Grę możecie zrealizować w domu (dziecko może pobijać własne rekordy) lub w szkole (wtedy do zrealizowania gry potrzebujecie więcej kompletów kart, żeby każdy miał takie same pary).
Powodzenia!
Kamila Kreczmer
Kamila jest nauczycielem matematyki i fizyki, wychowawcą oraz trenerem biofeedback. Od ponad 7 lat z powodzeniem wykorzystuje Karty Grabowskiego na lekcjach, zajęciach wyrównawczych oraz podczas korepetycji. Co roku organizuje w szkole Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, urozmaicając naukę dzięki grom karcianym, które sprawiają, że uczniowie chętniej przyswajają materiał i lepiej go rozumieją. Szczególnie interesuje ją zastosowanie kreatywnej edukacji, dlatego w jej pracy pojawiły się Karty Grabowskiego, które wspierają przekonanie, że matematyki można uczyć się w przyjemny i efektywny sposób.