Opublikowano: 07.04.2016

Jak wygląd klasy wpływa na dzieci


Co każdy z nas potrzebuje, aby efektywnie pracować albo uczyć się? Dobre światło, jasne ściany, wygodne krzesło, duże biurko. Każdy z nas też ma zapewne swoje przyzwyczajenia. A jak jest z dziećmi i ich szkolnym otoczeniem? Jakie czynniki w klasie mają na nie największy wpływ? Sprawdzili to szczegółowo badacze z Wielkiej Brytanii na przykładzie prawie 4 000 uczniów.


Jak uczy się w Wielkiej Brytanii?


Dzieci uczęszczają do szkoły podstawowej od 5 roku życia. Pierwszy rok jest wprowadzający (reception year). W kolejnych dwóch latach (year 1 oraz year 2) dzieci uczą się podczas zabawy. Ostatnie 4 lata szkoły podstawowej to już nauka bardziej formalna. Wiele szkół stara się jednak proponować zróżnicowane sposoby nauczania, wprowadzając do tradycyjnej nauki w klasie np. zadania grupowe.

Sposób nauczania w Wielkiej Brytanii był jednym z czynników, które wzięto pod uwagę przed badaniem.


27 różnych szkół


Badacze z University of Salford wzięli pod lupę 153 klasy z 27 szkół. Sprawdzili, jak wygląd klas wpływa na rozwój 3766 dzieci w wieku 3-11 lat. Wybrano szkoły o różnej liczbie uczniów oraz odmiennej architekturze. Celem było dotarcie do jak największej liczby klas o różnym wyglądzie. Badacze zbadali nie tylko klasy, ale również całą szkołę, m.in. wielkość holu, przestrzeń zewnętrzną, bibliotekę. Wszystko trwało 3 lata.


Jak sprawdzano klasy?


Tematowi przyjrzano się bardzo dokładnie. Od rozmiaru klas, okien, umiejscowienie drzwi, po ułożenie ławek. Z uwagi na nastawienie na zabawę w pierwszych latach szkoły podstawowej w Wielkiej Brytanii - zwrócono uwagę na potencjalne czynniki wpływające na organizację zabaw, a mianowicie: ile jest miejsca w klasie, gdzie umieszczona jest klimatyzacja, w jaki sposób dzieci wykorzystują przestrzeń w klasie, jaka jest jakość ławek i krzeseł czy kolor dekoracji i ich ogólna spójność. Przed sprawdzaniem tych wszystkich czynników – badacze przepytali nauczycieli, na co ich zdaniem warto zwrócić uwagę.


Wygląd i warunki w klasie mają wpływ na uczenie się


Okazało się, że ogólne warunki w szkole nie mają aż takiego wpływu na większość dzieci. To, co wpływa na nich najbardziej to wygląd i warunki w klasie. Badanie pokazało, że odpowiednio przygotowane klasy są w stanie wspomóc rozwój dzieci w szkole podstawowej nawet o 16% w przeciągu jednego roku nauki.


Wskazówki dla nauczycieli


Istotnym elementem badania były gotowe wskazówki dla szkół. Wśród podpowiedzi można znaleźć takie, które nauczyciel może od razu wprowadzić w klasie, bez większych kosztów. Tyczą się one ogólnej organizacji dekoracji i informacji w klasie. Badacze zawarli również informacje, w jaki sposób można zmienić kolor ścian w klasach oraz ogólne wskazówki odnośnie budynku szkoły.


Co ma największy wpływ?


Największy wpływ na rozwój dzieci mają: światło, temperatura i jakość powietrza w klasie. Ważne są również wygodne, ergonomiczne krzesła i wysokiej jakości ławki. Pozytywne otoczenie w klasie można zbudować dzięki indywidualnym pracom oraz zdjęciom dzieci. Jest to dla nich bardzo ważne i dzięki nim mają poczucie, że klasa jest niejako ich miejscem.

Do tych czynników należy dodać ogólną kolorystykę klasy. Wygląd klasy nie może odwracać uwagi uczniów. Badacze rekomendują, żeby w klasach ściany były białe, z akcentami kolorystycznymi. Dodatkowo – jasne kolory szkolnych mebli będą dobrym dodatkiem stymulującym dla całości.


Źródła:

"Well-designed classrooms can boost learning progress...", ScienceDaily.

"The impact of classroom design on pupils' learning", ScienceDirect

Karty matematyczne Grabowskiego