Kolorowy deszcz - Zabawa z Bączkiem matematycznym Grabowskiego
Dzisiaj będziemy bawić się matematyką… w kolorowym deszczu pierścieni z naszego zestawu Bączka matematycznego Grabowskiego. Pokażemy dwa warianty gry (łatwiejszy i trudniejszy) oraz wariant zespołowy.
Co potrzebujemy do gry
- kolorowe pierścienie, które znajdują się w zestawie z Bączkiem matematycznym Grabowskiego (wykorzystamy tylko pierścienie, bączek w tej grze nie będzie wykorzystywany),
- kartkę i długopis.
Wariant łatwiejszy
Każdy gracz wybiera dla siebie 10 pierścieni. Pierwszy gracz:
- Ustawia się tak, aby miał wokół siebie dużo wolnej przestrzeni, i podrzuca pierścienie wysoko do góry.
- Następnie liczy, ile pierścieni upadło wzorkami do góry. I tyle właśnie punktów zdobywa.
- Zapisuje liczbę zdobytych przez siebie punktów. Teraz kolej na następnego gracza.
Gdy wszyscy gracze rzucili pierścieniami, pierwsza runda gry kończy się. Gra trwa 3 rundy. Zwycięża gracz, który zdobył łącznie najwięcej punktów.
Wariant łatwiejszy - modyfikacje
1. Możemy dodać zasadę: każdy gracz ma prawo anulować swój rzut i wykonać go ponownie.
2. Liczbę pierścieni oraz liczbę rund dopasowujemy do wieku i możliwości dziecka.
3. Grając z dziećmi młodszymi, nie zapisujemy wyników na kartce, ale zdobyte pierścienie układamy w rzędach (oddzielny rząd dla każdego z graczy). Dzieci będą mogły łatwo je przeliczyć oraz porównać, kto ma więcej i o ile więcej.
Wariant trudniejszy
W tym wariancie gracze będą wykonywali w swojej kolejce 2 rzuty pierścieniami, a na koniec będą musieli obliczyć, ile pierścieni upadło wzorkami do góry po drugim rzucie. A teraz wszystko dokładnie wyjaśniamy krok po kroku:
- Najpierw gracz rzuca wszystkimi pierścieniami i sprawdza, ile pierścieni upadło wzorkami do góry (liczbę może zapisać na kartce).
- Następnie zbiera pierścienie, które leżą wzorkami do dołu.
- Teraz ZAMYKA OCZY (!) i wykonuje drugi rzut (pierścieniami, które trzyma w dłoni).
- Gracz ma nadal zamknięte oczy (!). W tym czasie jeden z graczy zmienia położenie pierścieni (jest to ważny element gry - chodzi o to, aby graczowi trudniej było odgadnąć, które pierścienie odkryte są z pierwszego, a które z drugiego rzutu). Gdy skończy - informuje gracza - i dopiero wtedy może on otworzyć oczy.
- Gracz ma podać, ile pierścieni upadło wzorkami do góry w drugim rzucie, i tyle otrzymuje punktów (jeżeli oczywiście wykonał zadanie poprawnie).
Jeżeli po pierwszym rzucie wszystkie pierścienie upadły wzorkami do góry, to gracz nie rzuca drugi raz i otrzymuje 10 punktów (czyli tyle, ile było razem pierścieni). Pozostałe zasady tak jak w wariancie łatwiejszym.
Wariant zespołowy
Gra świetnie sprawdzi się również w przedszkolu i w szkole - szczególnie w wariancie zespołowym.
Dzieci dzielimy na zespoły. Każdy zespół otrzymuje tyle samo pierścienie, które rozdziela pomiędzy członków zespołu. Dzieci z danego zespołu będą rzucać pierścienie jednocześnie - na umówiony sygnał. Pozostałe przebieg gry - analogicznie jak w wariancie łatwiejszym lub trudniejszym.
Warto dobrać liczbę pierścieni oraz liczebność w ramach grup tak, aby pierścienie można było rozdzielić po równo między członków zespołu. Na przykład dzieci możemy podzielić na zespoły 2, 3 lub 4 osobowe, a każdemu zespołowi wręczyć np. 12 lub 24 pierścienie.
Zabawka dla młodszych i starszych dzieci
Bączek matematyczny Grabowskiego to zabawka, po którą sięgam bardzo często, bawiąc się z moimi dziećmi (3 i 8 lat). Czasami bawimy się samymi pierścieniami, a czasami - zwłaszcza gdy potrzebna jest chwila wyciszenia - kręcimy bączkiem i nakładamy na niego pierścienie. Gdy bawię się z córką (3 lata), to ja kręcę bączkiem, a ona - niesamowicie skupiona - nakłada pierścienie, obserwując z zachwytem taniec barw. Bączek to dla nas zabawka, która potrafi odczarować nawet najbardziej pochmurny dzień.
Justyna Grabowska-Dybek
Justyna jest współwłaścicielką firmy Karty Grabowskiego, założonej w latach 90 przez jej ojca, Andrzeja Grabowskiego. Od wielu lat aktywnie angażuje się w rozwój i współtworzenie produktów edukacyjnych firmy. Jest autorką Karty Grabowskiego Ułamki oraz współautorką Kart Grabowskiego Gry logiczne (które stworzyła razem z Tatą, Andrzejem Grabowskim).
Ukończyła studia na kierunkach matematyka, informatyka, handel międzynarodowy. Jej wykształcenie oraz pasja do nauczania pozwalają jej tworzyć materiały, które są nie tylko edukacyjne, ale także angażujące i przyjazne dla uczniów.