Sukces podstawą do rozwoju
Dzieci potrzebują sukcesów 👍. Szczególnie są one potrzebne na pierwszym etapie edukacyjnym – w przedszkolu i w trakcie edukacji wczesnoszkolnej. To wtedy budują swoje wyobrażenia o matematyce. Im więcej pozytywnych skojarzeń, tym większa szansa, że lepiej będą sobie radziły z matematyką w przyszłości.
Czym jest sukces?
Każdy na to pytanie odpowie inaczej. Dla jednych, może to być zajęcie 1 miejsca w konkursie, a dla drugich, wygrana w grze z kolegami i koleżankami w klasie. Na podstawie naszego doświadczenia możemy stwierdzić, że dzieci często cieszą się z bardzo małych sukcesów, które w ich głowie urastają do rangi ogromnych. Jeśli wygramy z najlepszym z matematyki kolegą z klasy👫, to czy nie jest to duża radość?
Radość z sukcesu przekuwa się w motywację
Jeśli uda się w taką grę wygrać, to może być ten moment, w którym nastawienie dziecka do matematyki zmienia się o 180 stopni ↩️. Czasami potrzeba tak niewiele. Jeden mały sukces w grze może stać się tym momentem, który sprawi, że dziecko zaprzyjaźni się z matematyką.
Przedszkole i edukacja wczesnoszkolna to czas na zabawę
Na tym etapie dzieci mają ogromne predyspozycje do nauki przez zabawę. Posiadają w sobie tę dziecięcą szczerość i radość. Nie kalkulują, po prostu grają i bawią się. Wprowadzając więc element zabawy w trakcie gier edukacyjnych 🤔 na tym etapie, mamy szansę zbudowania naprawdę trwałych i pozytywnych skojarzeń z matematyką. Nie wspominając już o nauce konkretnych umiejętnościach.
Element losowy w grach edukacyjnych
Z naszej perspektywy element losowy 🎲 jest bardzo ważnym elementem w grach edukacyjnych. Dzięki niemu, każdy może wygrać z każdym. Uczeń słabszy z lepszym czy rodzic z dzieckiem. Ktoś może jednak stwierdzić: „Nie jest to sprawiedliwe! Przecież ja lepiej znam (dla przykładu) tabliczkę mnożenia, a przegrałem z nowicjuszem w tej dziedzinie”. Łut szczęścia przydarza się każdemu z nas – również w życiu dorosłym. Niezwykłą nauką dla dziecka, jak i dla nas, jest jego akceptacja.
Idealna mieszanka
Szczęście odgrywa ważną rolę w grach, ale poleganie w dłuższej perspektywie tylko na nim, może być rzeczywiście niesprawiedliwe. Dlatego uważamy, że idealna gra edukacyjna zawiera w sobie mieszankę gier losowych oraz możliwość wykorzystania umiejętności, tj.: np. tabliczka mnożenia czy umiejętność dodawania ✖️ i odejmowania w głowie. Wtedy z jednej strony w grze będą mogły uczestniczyć osoby o różnym poziomie edukacyjnym, zatem również ci, którzy są teoretycznie najsłabsi i nie będą na straconej pozycji. Z drugiej strony, jeśli spotykają się osoby na podobnym poziomie edukacyjnym, wówczas będą mogli ze sobą rywalizować w grach, w których liczą się przede wszystkim umiejętności.
Karty Grabowskiego Tabliczka mnożenia
Przykładem idealnej mieszanki są właśnie Karty Grabowskiego - Tabliczka mnożenia. Zostały one stworzone z myślą pomocy dzieciom w zrozumieniu oraz opanowaniu tabliczki mnożenia. Do Kart dołączona jest książka 📖 z opisami aż 11 gier. Z jednej strony, mamy gry losowe – świetne na początek. A z drugiej, gry, w których znajomość tabliczki mnożenia może pomóc w wygranej. Karty są więc odpowiednie zarówno dla dzieci 8-letnich dopiero zaczynających swoją przygodę z tabliczką mnożenia, jak i dla dzieci starszych, chcących ją utrwalić w grach trudniejszych.