Motywacja uczniów
Rozwijanie motywacji do uczenia się matematyki jest niezbędne. Zachowania i czynności nauczyciela mają ogromny wpływ na kształtowanie u uczniów motywacji do nauki tego przedmiotu, dlatego bardzo istotna jest osobowość samego nauczyciela 🙋♂️, jego zapał, sposób przekazywania wiedzy. Sposób kontaktowania się z uczniami, rodzaj stosowanych na lekcjach metod i umiejętność przekazywania informacji. Nie ulega wątpliwości, iż mogą się one przyczynić się do rozbudzenia wśród uczniów ciekawości do nauki „królowej nauk”, chęci głębszego poznania tego przedmiotu. W nauczaniu matematyki ogromne znaczenie ma odpowiedni dobór zadań ✍️, wtedy mamy pewność, iż uczniowie zaangażują się w lekcję. Nauczyciel powinien brać pod uwagę atrakcyjność ćwiczeń pod względem treści, a przede wszystkim mieć świadomość, jaki jest ich poziom trudności. Współczesny pedagog powinien dobrać takie formy i metody pracy, aby uczeń był zadowolony. Lekcje, które mają przynosić zamierzony efekt, powinny obfitować w jak największą liczbę przeróżnych metod aktywizujących 🧙♀️.
Nauka poprzez zabawę
Zabawa jest atrakcyjną formą nauki dla każdego, nie tylko dla najmłodszych. Bawiąc się, tak naprawdę nie do końca zdajemy sobie sprawę z tego, że się uczymy. W mojej ocenie to największy atut tej metody. Matematyka staje się wtedy bardziej przystępna i mniej „przerażająca”. Uczeń dochodzi wtedy do wniosku, że tym przedmiotem można się bawić, a jednocześnie nauka może być przyjemna i ciekawa. To od nas – nauczycieli zależy, czy uczniowie ją pokochają ❤️.
Stąd pomysł na zorganizowanie imprezy szkolnej – 🌃 Noc Matematyków, której celem jest popularyzowanie matematyki, a także uświadomienie uczniom faktu, że matematyka to ciekawa, barwna i wesoła forma edukacji. Warto zaznaczyć, iż to czwarta edycja tej imprezy, druga realizowana w Koszalinie. W tym roku motywem przewodnim były bajki, bo 5 listopada obchodzony był Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek 🧞♂️.
Bajkowa Noc Matematyków
4 listopada 2022 roku w Szkole Podstawowej nr 5 im. UNICEF w Koszalinie odbyła się „Bajkowa Noc Matematyków”. Grupa uczniów z koszalińskich szkół podstawowych spotkała się w piątkowy wieczór, aby przekonać się, czy z „królową nauk” można się zaprzyjaźnić. Uczniowie, nauczyciele oraz opiekunowie na bajkową noc przybyli już przebrani 🧚♀️ za bohaterów różnych bajek.
Jako inicjator projektu, przywitałem wszystkich uczestników, życząc wszystkim dobrze spędzonego czasu. Piątkowy wieczór uczniowie rozpoczęli od zabawy integracyjnej zatytułowanej „Czerwony Kapturek nieco inaczej”, a następnie dzieci sprawdziły swoje siły w bajkowym quizie 🤹♂️.
Do biegu, gotowi… start! 🏃♂️
Uczestnicy matematycznej imprezy zostali podzieleni na dwie grupy. Matwładcy i Matmaniacy i zmierzyli się w trzech konkurencjach: Bieg arytmetyczny, Matematyczny miszmasz (krzyżówkowy zawrót głowy, poetycka potęga, geometryczny szał), Wiesz więcej i potrafisz więcej niż Ci się wydaje – teleturniej. W międzyczasie rozegrano dwa indywidualne konkursy, które miały na celu wyłonienie „Mistrza tabliczki mnożenia” 📱 oraz „Mistrza rachunków” wśród klas szóstych koszalińskich szkół podstawowych.
Na zwycięzców 🏆 konkursów czekały nagrody – Karty Grabowskiego – Tabliczka mnożenia, które zostały ufundowane przez firmę Karty Grabowskiego. Każdy uczestnik matematycznej przygody otrzymał pamiątkowy dyplom 🥇 oraz przypinkę „Mistrz Matematyki” oraz matematyczne gadżety, które udało się pozyskać z lokalnych, koszalińskich firm a także z wydawnictw.
Szkolny projekt miał na celu rozbudzenie zamiłowania do matematyki, a także uświadomienie uczniom, że matematyka może być niesamowitym przeżyciem. Dzieciom spodobała się ta forma nauki przez zabawę. Niewątpliwie równie emocjonującym wydarzeniem była możliwość nocowania w szkole. Kolejna edycja matematycznego projektu już za rok!