Do gry przygotowujemy:
- 44 karty duże o wartościach od 0 do 10;
- 10 kart purpurowych z liczbami od 11 do 20.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/bc6cd10902c65d6b39496bc63922282cbe232282-750x499.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Zasady gry
1. Prowadzący rozdaje wszystkie karty uczestnikom gry.
2. Uczestnicy układają otrzymane karty w kupce przed sobą.
3. Następuje wojna na dodawanie. Każdy z zawodników wyciąga dwie karty z wierzchu stosu. Ten, kto ma dwie karty, na których wartości zsumowane są większe – wygrywa rozdanie i zabiera wszystkie 4 karty ze stołu (jedna karta to jeden punkt). Każdy odpowiada w swoim czasie.
W przypadku remisu – uczestnicy wyciągają kolejne 2 karty ze swojego stosu. Zwycięzca pojedynku zabiera w tym przypadku ze stosu 8 kart.
Jeśli uczestnik poda niepoprawny wynik dodawania – karty zabiera przeciwnik, pod warunkiem że poda poprawny wynik dodawania na pokazane przez siebie karty. Jeśli wszyscy zawodnicy podadzą niepoprawne wyniki – nikt kart w rozdaniu nie zdobywa.
4. Gra toczy się do momentu, aż wszyscy uczestnicy nie będą mieli kart w kupkach.
W wersji łatwiejszej wykorzystujemy karty o wartościach od 0 do 10.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/26c8d5d600181770cda1307c15acc5426d4431fe-750x499.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
W wersji trudniejszej dodajemy karty o wartościach od 11 do 20.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/8b5d1be0919b6ec769fdad1b6af7edb35dfc2040-750x499.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Inne warianty gry „Wojna”
1. Każdy z uczestników wyciąga ze swojego stosu 3 karty i sumuje wartości ze wszystkich kart.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/6c79b4241d6ef2154b7d939a354d7174ba4fc94d-750x499.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
2. W grze możemy ćwiczyć również inne języki – zsumowane wyniki każdy z uczestników podaje wtedy w ustalonym języku gry, np. angielskim, niemieckim czy francuskim.
3. Wariant gry „Wojna na odejmowanie”. Ustalamy, że pojedynek wygrywa osoba, u której wynik odejmowania na dwie pokazane karty jest największy. Np. jeśli zawodnik A pokazał karty 10 i 2, a zawodnik B karty 15 i 4, wygrywa zawodnik B (15-4>10-2).
4. Wariant dla najmłodszych: uczestnicy gry wykładają po jednej karcie i porównują wartości kart.