Świąteczne pieczenie ciasteczek z matematyką w tle (przepis na kruche ciastka i zadania)

obraz

Artykuł z kategorii

Matematyka wokół nas

Opublikowano:

Jestem matematykiem i entuzjastą kreatywnej edukacji, dlatego szukam możliwości wykorzystywanie matematyki w praktyce. Zbliża się czas, kiedy będziemy mogli wspólnie przygotowywać się do Świąt Boże Narodzenia. 🎄 Przedstawię Wam kilka pomysłów, w jaki sposób można ciekawie i naukowo spędzić czas przy pieczeniu świątecznych ciasteczek. Jest to przepis na tak zwane „nudzi mi się” 😊

Tę przygodę w kuchni rozpoczynamy od tego, że dziecko sprawdza, czy wszystkie potrzebne składniki znajdują się w domu. Jeżeli dany produkt jest, to może zaznaczyć kwadracik. Poniżej przedstawiam przepis na moje ulubione kruche ciastka 🫓

Jeśli jednak nie ma potrzebnych składników w domu, warto wspólnie zapisać listę sprawunków. Zakupy i szukanie produktów mogą być kolejnym wyzwaniem dla dziecka. Następne zadanie jest przede wszystkim dla starszych piekarzy. Młody cukiernik 👨‍🍳 może sprawdzić, ile kosztują potrzebne rzeczy, jak również przeliczyć koszty „produkcji” jednego ciastka 😊 Jeżeli wszystkie potrzebne składniki są już w domu, to czas wymierzyć i przygotować ich odpowiednie ilości. Tu będziemy ważyli i obliczali. Zastanówcie się wspólnie, ile ciastek wykonacie, a następnie odpowiednio dobierzcie składniki. Poniższy przepis jest na 10 sztuk (oczywiście jest to zależne od wielkości foremek do wycinania).

Kiedy wszystkie składniki odmierzone i przygotowane, to najwyższy czas przejść do wykonania kruchego ciasta.

Zanim ciasto zostanie umieszczone w lodówce, można oszacować, ile waży zagniecione ciasto, a następnie można je zważyć i zobaczyć, czy obliczenie się powiodło.

Kiedy ciasto jest w lodówce, można napisać list do Świętego Mikołaja 🎅 lub przygotować kartkę z życzeniami dla bliskiej osoby, a może do koleżanki lub do kolegi w szkole lub do ulubionego nauczyciela?

Kiedy ciasteczka 🍪 są już w piekarniku, to przyjrzyjcie się foremkom, którymi wycinaliście kształty. Ciekawym pomysłem może okazać się zabawa w dzielenie na zbiory, np.: foremki tego samego kształtu, w tym samym kolorze, itp.?

W czasie, w którym oczekujecie swoich wypieków, wykonajcie wspólnie poniższe zadania.

1. Ile jest prezentów na poniższym obrazku?

2. Jakie kształty mają prezenty 🎁?

3. Jakie widzisz kształty na papierze do pakowania?

4. Który prezent chciałbyś (chciałabyś) dostać i jak myślisz, co w nim się znajduje? Oczywiście warto każdą najmniejszą chwilę wykorzystać na rozmowę z naszymi dziećmi. 😊

Oszacujcie, ile jest ciastek na obrazku, a następnie policzcie je i powiedzcie, czy Wasze przybliżone wartości były za duże czy z za małe.

Kolejne zadanie to obliczanie liczby potrzebnych ciastek.

1. Mikołaj zje 6 ciastek. Jego pomocnicy są łasuchami i zjedzą 52 ciastka. Ile ciastek musimy przygotować?

2. Babcia upiekła 20 ciastek. Mama poprosiła ją, żeby upiekła jeszcze trzy raz więcej ciastek. Babcia 👵 podjęła wyzwanie. Ile ciastek przyniesie na święta, jeżeli wnuczka złakomiła się i niestety zjadła 8 ciastek, zanim babcia zaniosła je do mamy?

3. Kasia ma 5 ciastek, Basia ma o 8 ciastek więcej niż Kasia. Tomek natomiast posiada o 2 ciastka mniej niż Kasia, a Bartek ma 3 razy więcej ciastek niż ma Tomek. Ile łącznie ciastek mają dzieci?

Teraz jest czas na treść zadania przygotowaną przez Ciebie 😊

Zadanie dla starszych to geometria przestrzenna.

1. Ile papieru do pakowania potrzebujemy, żeby zapakować prezent o wymiarach:

40 cm x 20 cm x 30 cm?

2. Staś dostał akwarium na święta. Jaka jest jego pojemność, jeżeli wewnętrzne wymiary akwarium to 50 cm x 0,4m x 60 cm?

Matematyka jest wszędzie, wystarczy tylko zadawać odpowiednie pytania. Pamiętajcie, że im więcej dziecko w domu poznaje zależności matematycznych, tym lepiej rozumie je potem w szkole. A jakie są Wasze pomysły na zadania matematyczne w trakcie prac domowych 🏡, w które włączacie dzieci?


  1. Tagi:

  2. #wdomu
  3. #święta
  4. #zadania

O autorze

Kamila Kreczmer

Kamila Kreczmer

Cześć! Mam na imię Kamila i upraszczam przekaz treści edukacyjnych. Poprzez swoją pracę sprawiam, że uczniowie rozumieją i lubią przedmioty ścisłe, a to wszystko dzięki mojej współpracy z Kartami Grabowskiego. Mam przyjemność być Certyfikowanym Trenerem Kart Grabowskiego. Ukończyłam Uniwersytet im. Adama Mickiewicza na dwóch kierunkach: fizyka ogólna oraz matematyka. Jestem czynnym nauczycielem tych dwóch przedmiotów oraz wychowawcą klasy. W moim zawodzie szczególnie interesuje mnie zastosowanie kreatywnej nauki, dlatego w mojej edukacji pojawiły się Karty Grabowskiego, które wspierają przekonanie, że matematyki można uczyć się w przyjemny i efektywny sposób. W wolnej chwili tworzę autorskie materiały edukacyjne i spędzam czas z moim psem.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora

 

Nie przegap nowych artykułów.