Liczenie
Przygotujmy wraz z dzieckiem niezbędne składniki. Warto zwrócić uwagę na matematyczny język. Możemy np. powiedzieć: Podaj proszę 8 plasterków salami, 8 oliwek i 8 plasterków ogórka. Ułóżmy wszystkie składniki na talerzach, tak by były widoczne, i policzmy razem z dzieckiem, by sprawdzić, czy wszystko się zgadza.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/792cd9a39e50e28d007ed5f32d3866d4a37cb80b-1200x675.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Porównywanie
W trakcie układania składników na rozwałkowane ciasto ćwiczymy porównywanie ilości. Na pizzę wyłożyliśmy część składników. Możemy więc zapytać dziecka: Jakich składników jest najwięcej? Jakich składników jest najmniej?
Dodawanie i odejmowanie
Moment wykładania składników na pizzę to okazja do przećwiczenia wykonywania różnych działań w pamięci. Na pizzę położyliśmy 4 plasterki ogórka. Ile zostało na talerzu? Po ułożeniu części składników na pizzę, mamy taka sytuację jak na zdjęciu: 8 oliwek, 6 plasterków salami i 4 plasterki ogórka. Zadajmy pytania. Ile jest łącznie plasterków salami i ogórka? Odpowiedź: 10. Super! A ile jest wszystkich składników na talerzach? O ile więcej jest oliwek względem salami? O ile mniej jest plasterków ogórka niż oliwek? Pozwólmy dziecku na przekładanie produktów, układanie ich w dowolny sposób, tak by osiągnąć zamierzony efekt w postaci poprawnego wyniku.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/493444312fefad61655d0a5411377a2a802aaecf-1200x675.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Ważenie
Do zrobienia pysznej pizzy potrzeba 300 gram mąki. Pozwólmy dziecku wsypać odpowiednią ilość do naczynia z miarką. Dzięki temu uczymy dokładności i precyzyjności. Istotne jest zwrócenie uwagi na jednostki wagi 1 kg = 100 dag = 1000 g.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/63f82fe7787c7fc84ffd5be190f1fe20a81e4b03-1200x675.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Możemy również wykorzystać wagę kuchenną. Zachęcajmy dziecko do samodzielności. Istotne w tym przykładzie jest szacowanie. Żółty ser w kostce waży 250 g. Dajmy dziecku zadanie: Spróbuj odkroić taki kawałek, aby ważył 100 g, bo tyle właśnie będzie potrzebne do pizzy. Jeżeli nie uda się za pierwszym razem i uzyskaliśmy 90 g lub 115, zadajmy pytanie: ile należy dokroić, dołożyć na wagę lub odkroić aby uzyskać 100 g?
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/29ac083d32ede6ac6e2f0bd8d27c494e99a94340-1200x675.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/2c7aad356c387fe2bab216805ec6eba556e19c90-1200x675.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Ułamki
Gotowa pizza jest doskonałym narzędziem do nauki, utrwalenia zagadnień ułamkowych. Również w trakcie przygotowań składników możemy przystąpić do działań ułamkowych.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/c6faf773844079e9d0581bc242b861dfa8b4c934-1200x675.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Kroimy pomidor na 2 części. Uzyskaliśmy 2 połowy. Jedna połowa to 1 część z całości czyli jedna część z dwóch części czyli 1/2.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/d863cef9eff0b499ef0cbd51f12ba7d18ced28fb-1200x675.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Analogicznie, gdy pokroimy pomidor na 4 części. Każda z nich będzie jedną z czterech części czyli 1/4. W tym momencie warto wprowadzić pojęcie ćwiartki. Ile jest ćwiartek pomidora? Ile ćwiartek pomidora to połowa czyli 1/2? Ile pozostanie nam gdy zjemy 1/4 pomidora? Pozostaną nam 3 ćwiartki pomidora czyli 3/4. Pozwólmy dziecku na składanie pomidora tak aby z dwóch ćwiartek powstała połowa, a z czterech cały pomidor.
Jeszcze lepiej zobrazujemy takie i trudniejsze działania na gotowej pizzy. Dzielimy pizzę na 8 części. Postępujemy podobnie, jak w przypadku pomidora. Powtarzamy pojęcia 1/2 i 1/4 oraz wprowadzamy ułamek 1/8 dzieląc każdą ćwiartkę na pół.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/d02ddac02734d73c1a190ccbbe64ad8d570ba27c-1200x675.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Ważne, aby dziecko mogło w dowolny sposób układać kawałki pizzy, tak aby można zobrazować ćwiartkę i połowę. Ile zostanie kawałków pizzy, gdy zjemy ćwiartkę? Pozostanie do zjedzenia 6 kawałków. Połączmy je w ćwiartki. Zostały 3 ćwiartki czyli 3/4 . Czyli 3/4 to tyle samo co 6/8.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/1232a6dca03c3b250ac7473e3edbd9a903d515d9-1200x711.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Gdy jesteśmy już prawie w pełni syci i pozostał nam ostatni kawałek, zapytajmy dziecko: Ile zostało pizzy? Jeden kawałek to jeden (ostatni ☹) z ośmiu, bo na tyle pokroiliśmy pizzę. Jeden z ośmiu to 1/8.
![obraz](https://kartygrabowskiego.pl/images/jh5i1q26/production/def023fea86bf852a6b50761c606fb20d2c6d711-1200x614.jpg?w=1400&q=75&fm=webp)
Pomidor nie trafił na pizzę gdyż został zjedzony w trakcie przygotowań... podobnie jak ogórek, z którego ostatecznie zrobiliśmy sos tzatziki :)