Matematyka wokół nas

Karty Grabowskiego na zajęciach ze studentami

Opublikowano:

Karty Grabowskiego poznałam podczas warsztatów 👩‍🏫 w 2019 roku organizowanych w ramach XXIV Wojewódzkich Warsztatów SNM. Prowadząca przybliżyła nam zabawy usprawniające szybkość wykonywania działań matematycznych. Byłam pod wielkim wrażeniem, jak łatwo można uczyć się matematyki poprzez zabawę.

Pamiętam doskonale moją pierwszą myśl: „Dlaczego tak nie wyglądała moja matematyka w szkole podstawowej?”. Po powrocie do domu postanowiłam poszerzyć swoją wiedzę na temat Kart Grabowskiego, które tak bardzo mnie zaciekawiły. Od tamtej pory postanowiłam dzielić się nabytą wiedzą ze studentami edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - przyszłymi nauczycielami. Chcę Wam przybliżyć, jak wyglądają takie zajęcia i co myślą o nich studenci 👩‍🎓.

Najpierw krótkie przedstawienie a potem praktyka

Podczas zajęć dydaktycznych z „Matematyki”, „Metodyki edukacji matematycznej” oraz „Współczesnych tendencji w edukacji matematycznej” prezentuję kolekcję Kart Grabowskiego - komplety kart oraz książki. Przedstawiam najważniejsze informacje o kartach, wskazówki dla nauczycieli oraz złote zasad ypłynące z książek wariantu podstawowego. Następnie zapoznaje słuchaczy z grami oraz filmami instruktażowymi. Po części metodycznej, studenci wcielają się w role uczniów, biorąc udział w grach z wykorzystaniem Kart Grabowskiego. To właśnie ostatni z etapów (część praktyczna) staje się przełomem dla moich studentów, dlatego na nim skupię się najbardziej. 😊

Rozpoczynamy grę!

Wybór prowadzącego oraz wyjęcie kart z pudełek zawsze wywołują błysk w oku. Dostrzegam niepewność, ale też ciekawość uczestników. Dla wielu studentów jest to pierwsza przygoda z Kartami Grabowskiego. „Rozsypanka” oraz „Domino Karciane” z Kartami Grabowskiego Dodawanie i odejmowanie - pozwalają oswoić nieznane. Otrzymanie tytułu Mistrza Dziesiątek czy Mistrza Domina Karcianego nakręca spiralę. Studenci chcą poznać kolejne gry i inne talie kart.

Wyciągamy wnioski

Po aktywnym udziale w grach i zabawach z kolekcją Kart Grabowskiego zachęcam uczestników do dyskusji. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi mogę sformułować kilka wniosków.

Karty to nowoczesne podejście do edukacji

Karty Grabowskiego odsłoniły przed uczestnikami nowoczesne podejście do edukacji matematycznej. Radość, zadowolenie, euforia, duma, satysfakcja, liczenie bez stresu i krytyki. Tak pozytywne emocje sprawiają, że matematyka staje się przyjemna.

Karty Grabowskiego zamiast kart pracy

Studenci są przekonani, że takie podejście, to przyszłość edukacji. Matematyka opierająca się na aktywnym przeżywaniu przynosi największe rezultaty. Układanie i obliczanie działań nie musi odbywać się na kartach pracy. Zadania łatwiejsze i trudniejsze można także układać z talii kart.

Gry z kartami to świetna integracja

W trakcie zajęć podział na grupy sprzyjał integracji, nawiązywaniu relacji interpersonalnych, nauce zdrowej i ciekawej rywalizacji, a to wszystko w duchu fair play. Studentki nauczyły się, że pomimo przegranej, liczy się dobra zabawa. Co więcej, podczas rozwiązywania różnych zadań matematycznych czas mijał bardzo szybko.

Gier jest dużo, więc każdy znajdzie odpowiednie dla siebie

Liczba gier i zabaw zaprezentowana w książkach z wariantu podstawowego podziałała na wyobraźnię uczestników. Każdy z graczy w obszernej gamie znalazł coś dla siebie. Dodatkowym atutem, na który wskazywali studenci, była możliwość zmiany poziomów trudności w każdej z kolekcji gier Kart Grabowskiego. Wielu słuchaczy podczas zabawy z taliami kart wyraziło chęć zakupu kolekcji dla swoich dzieci oraz placówek, w których na co dzień pracują.

Dobór odpowiednich środków dydaktycznych dla nauczyciela to klucz do sukcesu

Praca z Kartami Grabowskiego utwierdziła studentów w przekonaniu, jak ważna jest rola nauczyciela oraz dobór środków dydaktycznych, pokazując tym samym, że nauka matematyki nie musi być nudna i straszna.

Właśnie takie gry i zabawy mogą przełamać stereotyp myślenia o matematyce- jako przedmiocie trudnym i nieprzyjemnym. To od nauczycieli zależy przyszłość edukacji oraz nastawienie uczniów do przedmiotów ścisłych.

W Karty gram też z dziećmi w szkole

Karty Grabowskiego rozpowszechniam także wśród najmłodszych dzieci. Korzystam z nich podczas edukacji matematycznej w klasie I oraz prowadzonego przeze mnie kółka matematycznego.

„Trzy życia”, „Święty Mikołaj”, „Sokole Oko” wywołują wiele pozytywnych emocji wśród moich uczniów. Jednak ulubioną talią są Karty Grabowskiego Gry Logiczne. „Pasjans Turysta”, „Król Mostów” czy „Admirał”- to gry, w które moi uczniowie mogliby grać bez końca. Dźwięk dzwonka w trakcie rozgrywki tym razem nie powoduje radosnych okrzyków. Uczniowie zadają mi często pytanie: Czy możemy jeszcze chwileczkę pograć na przerwie? A ja z uśmiechem na twarzy odpowiadam: Oczywiście, że możecie.

Karty są ponadczasowe

Dla mnie jako praktyka,Karty Grabowskiego świetnie wpisują się w pracę zarówno z uczniami, jak i ze studentami. Nie wyobrażam sobie powrotu do tradycyjnych metod nauczania, które nie dawały takich rezultatów jak gry edukacyjne z wykorzystaniem Kart Grabowskiego. Nauka logicznego myślenia, kreatywne rozwiązywanie problemów i panowanie nad swoimi emocjami, to tylko niektóre z umiejętności, jakie nabywają uczniowie w trakcie zabaw z Kartami Grabowskiego. Dzięki ich ponadczasowości posłużą jeszcze niejednemu pokoleniu w osiąganiu sukcesów matematycznych.


ŻN

Żaneta Nowak

Żaneta Nowak jest nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej w Publicznej Szkole Podstawowej nr 8 im. Gustawa Morcinka w Opolu oraz asystentem pracy naukowo-badawczej w Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Opolu.

Od początku szkoły podstawowej jej ulubionym przedmiotem była matematyka. W liceum wybrała profil matematyczno-informatyczny, aby rozwinąć swoje zainteresowania w zakresie nauk ścisłych. Ukończyła Kształcenie Wczesnoszkolne z Wychowaniem Przedszkolnym. Jako młody nauczyciel nieustannie poszukiwała nowych pomysłów oraz środków dydaktycznych, które mogłaby wykorzystać w pracy z uczniami. Wzięła udział w wielu kursach, warsztatach oraz szkoleniach z zakresu edukacji matematycznej.