Co sztuczna inteligencja „myśli” o nauce matematyki, czyli wywiad z Chat GPT
Chat GPT to specjalnie wytrenowany model sztucznej inteligencji (AI), który potrafi - w formie dialogu - odpowiadać na pytania zadawane przez użytkowników. Został uruchomiony 30 listopada 2022 roku i w ciągu zaledwie pięciu pierwszych dni zdobył milion użytkowników! My również postanowiliśmy porozmawiać z Chat GPT. Czy „sztuczną inteligencję” możemy już nazwać inteligentną? Przeczytaj wywiad i oceń sam.
To pierwszy artykuł z cyklu o sztucznej inteligencji. Już wkrótce dowiecie się, jak AI radzi sobie z rozwiązywaniem zadań matematycznych, czy nauczyciele powinni się bać, a uczniowie cieszyć, że już nigdy nie będą musieli odrabiać prac domowych? Zapiszcie się na nasz newsletter, a tymczasem zapraszamy do lektury.
Karty Grabowskiego: Czy umiesz odpowiadać po polsku?
Sztuczna Inteligencja: Tak, potrafię odpowiadać po polsku. Czy mogę w czymś pomóc.
Karty Grabowskiego: Czy matematyka jest trudna?
Sztuczna Inteligencja: Matematyka może być trudna dla niektórych osób, ale to, jak trudna będzie dla kogoś nauka matematyki, zależy od wielu czynników.
Niektórzy ludzie mogą mieć naturalne predyspozycje do nauki matematyki i łatwość w zrozumieniu nowych zagadnień, podczas gdy inni mogą mieć więcej trudności z ich zrozumieniem. Wiele też zależy od tego, jak dobrze ktoś jest przygotowany do nauki matematyki, jak dużo czasu poświęca na jej naukę i czy ma dostęp do odpowiedniej pomocy i wsparcia.
Jeśli ktoś jest zmotywowany, skupiony i ma odpowiednie warunki do nauki, to matematyka nie musi być trudna. Ważne jest jednak, aby nie rezygnować z nauki, nawet jeśli na początku trudno nam zrozumieć nowe zagadnienia. Z czasem i wytrwałością każdy może opanować matematykę.
Karty Grabowskiego: Jak myślisz, czy każdy może być dobry z matematyki?
Sztuczna Inteligencja: Matematyka jest przedmiotem, w którym każdy może osiągnąć dobre wyniki, jeśli tylko jest odpowiednio zmotywowany i skupiony oraz ma dostęp do odpowiedniej pomocy i wsparcia.
Niektóre osoby mogą mieć naturalne predyspozycje do nauki matematyki i łatwość w zrozumieniu nowych zagadnień, ale nawet jeśli ktoś nie jest takim “matematycznym geniuszem”, to wciąż może osiągnąć dobre wyniki w tym przedmiocie, jeśli będzie odpowiednio pracować i uczyć się.
Ważne jest, aby nie rezygnować z nauki matematyki, nawet jeśli na początku trudno nam zrozumieć nowe zagadnienia. Ważne też, aby szukać pomocy i wsparcia u nauczyciela lub innych osób, jeśli mamy trudności z nauką. Dzięki cierpliwości, wytrwałości i chęci do nauki każdy może osiągnąć sukces w nauce matematyki.
Karty Grabowskiego: Co sądzisz o nauce matematyki przez zabawę?
Sztuczna Inteligencja: Nauka przez zabawę to bardzo skuteczny sposób na poznanie nowych zagadnień i umiejętności. Dzięki zabawie, dzieci mogą lepiej zapamiętywać i zrozumieć nowe treści, a także rozwijać swoje myślenie logiczne i umiejętności matematyczne.
Nauka przez zabawę jest też doskonałym sposobem na zachęcenie dzieci do nauki matematyki, ponieważ pozwala im czerpać radość z uczenia się nowych rzeczy. Warto więc wprowadzić elementy zabawy do nauki matematyki, aby proces ten był dla dzieci bardziej interesujący i przyjemny.
Karty Grabowskiego: Czy myślisz, że gdyby istniały karty do gry uczące tabliczki mnożenia, dodawania i odejmowania czy ułamków to byłoby warto taką pomoc wykorzystać w nauce dziecka?
Sztuczna Inteligencja: Z pewnością karty do gry uczące tabliczki mnożenia, dodawania i odejmowania oraz ułamków mogłyby być skuteczną pomocą w nauce dziecka. Takie karty mogłyby być ciekawym i przyjemnym sposobem na utrwalenie i powtórzenie zdobytej wiedzy z zakresu matematyki.
Jednak należy pamiętać, że nauka przez zabawę to tylko jeden ze sposobów uczenia dzieci. Ważne jest, aby dziecko otrzymało również inne formy nauki, takie jak ćwiczenia i zadania oraz kontakt z nauczycielem, aby miało możliwość zadawania pytań i rozwiązywania problemów. Warto więc wykorzystać karty do gry jako dodatkową pomoc w nauce, ale nie jako jedyny sposób uczenia dziecka.
Karty Grabowskiego: A gdyby połączyć naukę za pomocą kart z aktywnością fizyczną jakie mogłoby to dać efekty?
Sztuczna Inteligencja: Połączenie nauki z aktywnością fizyczną może być bardzo skutecznym sposobem na naukę. Dzięki temu dziecko może lepiej zapamiętywać nowe treści, a także rozwijać swoje umiejętności motoryczne i koordynację ruchową.
Na przykład, w przypadku kart do gry uczących tabliczki mnożenia, dodawania i odejmowania oraz ułamków, można zaproponować dziecku różnego rodzaju zadania i ćwiczenia ruchowe, które polegają na odpowiadaniu na pytania za pomocą ruchu ciała lub przedmiotów, takich jak skakanie, podskakiwanie, przysiady itp.
Połączenie nauki z aktywnością fizyczną może być też świetnym sposobem na zachęcenie dzieci do nauki, ponieważ pozwala im czerpać radość z uczenia się nowych rzeczy w przyjemny i atrakcyjny sposób. Warto więc rozważyć wprowadzenie takiej formy nauki dla dzieci, aby proces ten był dla nich bardziej interesujący i motywujący.
Karty Grabowskiego: Czy słyszałeś o kartach matematycznych Grabowskiego?
Sztuczna Inteligencja: Karty matematyczne Grabowskiego to zestaw kart zawierających różnego rodzaju zadania i ćwiczenia matematyczne, które można wykorzystać do nauki matematyki w domu lub w szkole. Zadania te są podzielone na trzy poziomy trudności i obejmują różne zagadnienia z zakresu matematyki, takie jak dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, ułamki, procenty itp.
Karty matematyczne Grabowskiego są uważane za skuteczne narzędzie do nauki matematyki i mogą być używane przez dzieci, młodzież oraz dorosłych. Warto więc rozważyć wykorzystanie tych kart jako dodatkowej pomocy w nauce matematyki.
Musimy przyznać, że Chat GPT zaskoczył nas trafnością swoich wypowiedzi i pewnością, z jaką odpowiadał na wszystkie pytania. Ale, czy możemy ufać, że to, co pisze jest zgodne z prawdą? A Wy jak oceniacie wypowiedzi sztucznej inteligencji? My wyłapaliśmy kilka nieścisłość w ostatniej odpowiedzi – czy potraficie je dostrzec?
Już niedługo kolejny artykuł, w którym sprawdzimy, jak sztuczna inteligencja poradzi sobie z zadaniami matematycznymi i czy faktycznie rozumie różne pojęcia matematyczne!
UWAGA!
Wywiad został przeprowadzony z chatbotem ChatGPT. Wypowiedzi sztucznej inteligencji nie były poddane jakiejkolwiek korekcie.
Justyna Grabowska-Dybek
Justyna jest współwłaścicielką firmy Karty Grabowskiego, założonej w latach 90 przez jej ojca, Andrzeja Grabowskiego. Od wielu lat aktywnie angażuje się w rozwój i współtworzenie produktów edukacyjnych firmy. Jest autorką Karty Grabowskiego Ułamki oraz współautorką Kart Grabowskiego Gry logiczne (które stworzyła razem z Tatą, Andrzejem Grabowskim).
Ukończyła studia na kierunkach matematyka, informatyka, handel międzynarodowy. Jej wykształcenie oraz pasja do nauczania pozwalają jej tworzyć materiały, które są nie tylko edukacyjne, ale także angażujące i przyjazne dla uczniów.