Nagrywanie nauczycieli
Każdy z 26 nauczycieli, który wzięli udział w badaniu – miał przyczepiony mikrofon podczas lekcji. Nagrywane były słowa, które nauczyciel kierował do dzieci w trakcie tłumaczenia, co aktualnie będą robić w klasie. Nawet kiedy nauczyciele nie mieli akurat zaplanowanych matematycznych ćwiczeń na danych zajęciach – często używali liczb w swoich zdaniach czy pytaniach. Np. jeden nauczyciel spytał się dzieci „ilu spośród 21 dzieci w klasie jest dzisiaj obecnych?”
Sprawdzenie wiedzy dzieci
Badacze sprawdzili umiejętności matematyczne dzieci na początku i na koniec roku szkolnego. Jednym z zadań dzieci było wskazanie karty z cyfrą „2”. Inne zadania obejmowały m.in. proste zadania z dodawaniem. Okazało się, że dzieci, do których kierowane były słowa czy proste pytania z liczbami – bardzo dobrze radziły sobie z matematycznymi zagadnieniami przez cały rok szkolny.
Matematyka na co dzień
„Magazyny i książki dla rodziców zwracają uwagę na to samo: pracuj nad matematyką w trakcie codziennych czynności. Rzeczywiście nasze badanie to pokazało.” – mówi autorka badań, profesor Raquel Klibanoff.
Profesor przeprowadzająca badanie, zauważyła, że sama zaczęła zwracać uwagę na matematyczny styl mowy kierowany do swojego 4-letniego synka.
Niech ta historia będzie inspiracją dla rodziców! Sposób, w jakim mówimy do naszych dzieci może mieć wpływ na ich matematycznych rozwój.
Źródło:
"Teachers' math talk may boost preschool math skills", American Psychological Association